Hier kun je discussieren over Geen 'Zwarte Piet' is illegaal!.
De strafbaarstelling zou naar verluid iets moeten doen aan uitbuiting. Maar wie buit hier nu eigenlijk de geïllegaliseerden uit!? Dat zijn toch de multinationals die grond en water in ontwikkelingslanden leegroven, en mensen voor zich laten werken voor een hongerloontje? Dat zijn toch in de eerste plaats de regeringen die het begrip illegaal hebben verzonnen om al die 'economische' vluchtelingen die uit die landen hierheen komen als profiteurs weg te kunnen zetten? Dat zijn toch alle ministers, staatssecretarissen, politici door de jaren heen geweest? Het zijn toch hun wetten die mensen ertoe noodzaken om zich over te geven aan 'mensenhandelaren', en die deze 'mensenhandelaren' de prooi in handen spelen? Die mensenhandelaren, die maken deel uit van de kapitalistische economie! De staten, ze doen niks anders dan zelf de voedingsbodem voor die uitbuiting creëren, zoals ze ook zelf de voedingsbodem voor vreemdelingenhaat hebben gekweekt!
Wat is dat eigenlijk, mensenhandel? Als ik een 'illegaal' met me laat meerijden van Nederland naar België, ben ik ook al mensenhandelaar volgens de wet. Maar nood breekt wet, en als een man of vrouw zonder papieren een lift van me wil, mag hij of zij meerijden, vals paspoort of niet, want ik doe niet mee aan apartheid, en die grenzen en wetten zijn de mijne niet. Dus, als een man of vrouw zonder papieren je hulp vraagt om zich vrij te kunnen bewegen, of je daarmee nu een strafbaar feit pleegt of niet: het enige juiste ding te doen is die lift aan te bieden. Zo doe je daadwerkelijk iets voor de vrijheid van beweging! Ik zou dan wel adviseren een grensovergang te nemen zonder al te veel controle, want zoals je weet houdt de marechaussee in de grensgebieden willekeurige razzia's gebaseerd op huidskleur van inzittenden en je wilt natuurlijk niet dat je passagier en jijzelf in de cel belanden.
Mensenhandel? Schuldig! Ons land wordt momenteel overspoeld door illegalen, je ziet ze in winkelcentra, in scholen, op pleinen, overal. Allemaal uitgebuit door een heilig verklaarde man met een witte baard, die met een stoomboot uit het land van grootinquisiteur Torquemada komt, zonder dat Frontex hem een strobreed in de weg legt, en die deze illegalen als slaaf in dienst heeft ten behoeve van het volksvermaak der Neederlanders.
Leers, doe er wat aan: uitbuiting! Die ouwe vent de cel in, en de slaafjes terug naar land van herkomst. Wel eerst even zes maanden de bak in met die slaven omdat ze een boete niet kunnen betalen, daarna nog achttien maanden omdat ze geen papieren hebben. Controle aan de haven waar 'de Sint' zijn intocht houdt. Blackberry's met vingerafdrukkenherkenning in de aanslag, een mooie oefening met een nieuw controle instrument.
Ah nee, begrijp het toch, Kaviaar, dat zijn helemaal geen illegalen. En slaven zijn het ook niet. Ze doen maar alsof. Het zijn allemaal blanke mannetjes met schoensmeer op hun gezicht en een raar accent, die doen alsof ze achterlijk zijn. Het hoort net als het opjagen van mensen zonder papieren bij 'onze' volksaard om 'vreemdelingen' (tenzij blank en met een mijter op hun witgrijze langharige kop) voor schut te zetten als dansende knechtjes gehoorzamend aan een meester. En ze vinden het nog leuk ook, die knechtjes, als we het toneelspel van de zwartgeverfde mannetjes moeten geloven. Het hoort bij 'de zwarten', dat nederige, dat gedienstige. Ze huppelen voor ons, en dan zijn ze ineens weer weg. Niet omdat ze gedeporteerd zijn als illegalen, maar omdat ze hun schmink hebben afgedaan om de kerstboom op te tuigen voor het volgende consumentenfeest.
Zo zit dat dus. Niks geen illegalen. Ik vind het maar vreemd dat we op deze manier kinderen leren hoe ze om moeten gaan met de Mauro's in hun klas. Vooral geen moeilijke taal gebruiken. Waardeer hen als clowns. Maar verder.. Kansloze immigratie is het! Zolang we ze gebruiken kunnen, hè, dan zijn ze welkom. Moeten wel een bijdrage leveren, het vergrijzingsprobleem voor ons oplossen, want wij Neederlanders, wij fokken te weinig. Daar zijn die 'zwartjes' wel goed in. Leers heeft dat goed gezien. Importeer maar een stel vreemdelingen, zoals je olie of gas importeert, of bananen, laat hen voor je werken en voor je neuken, en hopla: 'onze' samenleving is gered. De nuttelozen buiten houden graag. Af en toe een pepernoot toewerpen.
Wat is nu de kern van dit betoog, behalve dat wanneer aan de deur wordt geklopt, het ook een andere vreemdeling-die-verdwaald-is-zeker kan zijn, en dat die net zo welkom zou moeten zijn als 'de Sint'? Simpel, de kern is dat niet alleen de grenzen moeten worden afgebroken en de wetten overtreden maar dat ook 'ons' traditionele Sinterklaas'feest' maar eens moet worden vervangen door iets waar niet hele bevolkingsgroepen jaarlijks mee worden geschoffeerd. Er zijn wel leukere feestjes voor kinderen te bedenken! Grenzen, racisme, het zijn allemaal zaken die kunstmatig in stand worden gehouden, logge instituten om 'onze' vermeende cultuur te beschermen, met het excuus dat het nu eenmaal bestaat en dus zo moet blijven. Als we daarin waren getrapt, verbrandden we anno 2011 nog altijd 'heksen' op de brandstapels van de Middeleeuwse angst!
Maar hoeveel anders is de angst voor het vreemde in de huidige tijd eigenlijk? De 'vreemdeling' wordt óf voorgesteld als gevaar en verjaagd, óf voorgesteld als bruikbaar en onder strikte voorwaarden getolereerd. Het wordt tijd dat we met meer mensen mee gaan doen met die T-shirts 'Zwarte Piet is racisme'. Een hachelijke onderneming, zo blijkt. Toch is het niet zinloos. De tongen komen los, we zouden over een jaar of 20 van het Zwarte Piet syndroom af kunnen zijn, als meer en meer mensen besluiten hun kinderen niet meer met racistisch cultureel erfgoed op te voeden.
Zwarte Piet is het onschuldig ogende symbool voor een door blank superioriteitsgevoel gedomineerde maatschappij. Het is datzelfde gevoel van dominantie dat kolonialisme en uitbuiting rechtvaardigt, dat nationalisme aanwakkert en maakt dat mensen akkoord gaan met de klopjacht op 'illegalen'. Weg met de witte bazen! Geen 'Zwarte Piet' is illegaal!
Joke Kaviaar, 18 november 2011
Het protest hiertegen is overigens niet nieuw, zie: De Strijd om Zwarte Piet
http://www.dbnl.org/tekst/hovi002cult01_01/hovi002cult01_01_0011.php
vreemdelingendetentie illegaliteit
Het heeft niet direct met zwarte Piet te maken. Sinds ongeveer twee maanden loop ik regelmatig een rondje om het vreemdelingendetentiecentrum op het vliegveld bij Rotterdam. Mensen binnen herkennen me en roepen vaak. Nu verstond ik pas gisteren goed wat ze roepen. Meestal staat er wind. Ook de lucht is nu vochtiger denk ik waardoor het geluid verder draagt. Ze riepen : ''we zijn toch geen moordenaars''.
Omdat mijn ritueel meestal geluidloos is, had ik moeite met een antwoord. Weten julllie misschien wat ik terug zou kunnen roepen. Het lijkt mij dat jullie over een creatieve geest beschikken.
PS heb iets terug geroepen over een facistische nederlandse regering.
challenging the collective memory
In 2008 artists Petra Bauer and Annette Krauss planned a protest march aimed to publicly give voice to the critique against the phenomenon of Zwarte Piet. This event would be the starting point for the project under the title 'Read the Masks. Tradition Is Not Given'. However, a few days before the march was to take place the project received extensive media reporting, triggering hundreds, if not thousands, of comments. Some of them were extremely negative reactions and even included threats of violence against people involved in the project. Due to these threats the march was cancelled. The huge media attention revealed the refusal to discuss Zwarte Piet, but it was a perfect stepping stone for a debate about questions such as national identity, racism, who has the right to speak, freedom of speech etc.