Wat tips om goed je school te blokkeren! (Frankrijk)

Hier kun je discussieren over Wat tips om goed je school te blokkeren! (Frankrijk).
Het succes van een middelbare schoolblokkade hangt af van verschillende factoren:
• Het aantal mensen dat gemotiveerd is om de blokkades vanaf zonsopgang te houden
• De aanwezigheid of niet van agenten en hun houding
• De houding van andere studenten die niet actief deelnemen aan de mobilisatie
• De houding van de administratie
• De houding van de leerkrachten en ander personeel
• Mogelijk de houding van de ouders (maar die zie je zelden op de eerste dag van de blokkade).
Al deze factoren zijn niet altijd volledig controleerbaar, en hoewel er geen magisch recept bestaat en de lokale context een grote rol speelt, zou de toepassing van de hieronder ontwikkelde adviezen het toch mogelijk moeten maken om de balans in het voordeel van de blokkeerders te doen doorslaan!

Enkele dagen vooraf:

Hoewel sommige blokkades bij bijzondere gebeurtenissen (bijvoorbeeld een dreigende uitzetting van studenten zonder papieren) de dag ervoor ter plekke kunnen worden besloten voor de volgende dag, is het toch beter om, als de situatie het toelaat, een week of ten minste enkele dagen van tevoren actie te ondernemen om dit soort acties goed voor te bereiden. Allereerst moet je proberen op de hoogte te zijn van de belangrijkste mobilisatiedata, die meestal ruim van tevoren worden aangekondigd zodat iedereen zich lokaal kan organiseren.

Organiseer een Algemene Vergadering (AV)

Dit is een bijeenkomst voor alle middelbare scholieren die willen mobiliseren. Het is een fundamentele stap: het is het moment om alle mensen te verzamelen die min of meer gemotiveerd zijn om een mobilisatie te starten en zich collectief te organiseren. Bovendien is het een historische praktijk van sociale bewegingen, volledig legaal en erkend door al jullie potentiële medestanders (vakbondsleerkrachten en ouders in het bijzonder).
Het is belangrijk om te weten dat een schoolhoofd een zaal ter beschikking moet stellen van studenten die willen vergaderen, dit is een recht dat de studentenstrijd sinds de jaren 1980 heeft verworven [1]. Het schoolhoofd kan echter eisen dat het verzoek "officieel" wordt ingediend door één of meer personen die hun naam op een papiertje ondertekenen. Als deze mensen met repressie worden bedreigd, is het belangrijk erop te wijzen dat zij alleen officieel verantwoordelijk zijn voor het organiseren van de bijeenkomst, niet voor wat daar wordt besloten.

Zodra de toestemming is verkregen, is het tijd om zoveel mogelijk mensen op de hoogte te brengen van het tijdstip en de plaats van de AV: posters, folders, mond-tot-mondreclame... informatie reist snel in een school!

De algemene vergadering maakt het niet alleen mogelijk om informatie te krijgen en de redenen voor de mobilisatie te bespreken, maar vooral om collectief te beslissen over de actiemiddelen. Het feit dat er formeel voor een blokkade is gestemd, kan bijvoorbeeld een uitstekend argument zijn om terug te sturen naar degenen die op zoek zijn naar leiders om druk op uit te oefenen ("het is zeker niet de een of andere die in zijn eentje heeft besloten dat we moeten blokkeren, maar wij allemaal samen op de AV"). Het is ook vaak een gelegenheid om nieuwe mensen te ontmoeten die betrokken willen raken bij de mobilisatie, maar die in het begin geen contact hadden met jouw kleine groep activisten!

Schrijf een tekst van de AV:

Aan het einde van de AV is het belangrijk om een korte tekst te schrijven waarin de redenen voor de mobilisatie en wat in de AV is besloten, worden samengevat. Deze tekst kan op alle mogelijke manieren worden verspreid. Als over de blokkade is gestemd, is het altijd beter om dit officieel aan te kondigen: de administratie is er dan sowieso van op de hoogte, en het maakt duidelijk dat het om een collectief besluit gaat dat in de AV is genomen. Het is ook een goede manier om andere personeelsleden van de school (leerkrachten, toezichthouders, enz.) te informeren en met hen te bespreken of zij jullie mobilisatie zullen steunen.

In de paar dagen die ons nog resten voor de blokkade, is dit ook het moment om het materiaal aan te schaffen en voor te bereiden dat zeker folkloristisch is, maar ook zeer nuttig om je actie zichtbaar te maken en te versterken (spandoeken, folders, borden, enz.)

De dag ervoor:

De dag voor de blokkade kan het een goed idee zijn om een kleine organisatorische bespreking te houden. Dit is het moment om mensen te herinneren aan het tijdstip van de bijeenkomst in de ochtend, om elkaar te tellen, om zeker te weten wie welke uitrusting meebrengt, enz. Het kan ook nuttig zijn om op dit moment herinneringsberichten te sturen naar alle mensen die mogelijk gemotiveerd zijn om heel vroeg op te staan en te komen blokkeren!

Vroege ochtend (rond 7 uur)

Op het moment van de vergadering is het goed om jezelf te tellen en een eerste punt een eindje van de school af te zetten om de technische zaken te regelen, deze zijn specifiek voor elke school (aantal te blokkeren ingangen, plaatsen waar vuilnisbakken en slagbomen komen...).
Wat er ook gebeurt, probeer altijd samen te blijven. Als de directeur en/of leden van de administratie naar buiten komen om u te verhinderen te blokkeren, probeer dan kalm te blijven en met hen te praten. Als ze agressief zijn, is het beter om menselijke kettingen te maken om ze rustig (maar stevig) naar de deuren te duwen dan om veel projectielen naar ze te gooien. De collectieve houding kan ook een rol spelen bij de beslissing van de politie, als die aanwezig is, om al dan niet in te grijpen en de blokkade te doorbreken. Als ze wel ingrijpen, is het, tenzij er veel mensen zijn, over het algemeen erg moeilijk om tegen hen in te gaan zonder een felle repressie te riskeren.

Probeer in het algemeen bij geweld van het bestuur en/of politieoptreden te filmen als dat mogelijk is! Wees echter voorzichtig met het filmen van gezichten van kameraden die mogelijk te veroordelen acties ondernemen.

Bij de officiële openingstijd (rond 8 uur)

Als op de officiële openingstijd van de school de blokkade nog steeds van kracht is, heb je het al behoorlijk goed gedaan, gefeliciteerd! Het is tijd om de honderden leerlingen die aankomen uit te leggen dat als het zo cool is om geen les te hebben, het nog beter is om 's ochtends te komen blokkeren, om daarna naar de demonstratie te gaan, kortom om actief deel te nemen aan de mobilisatie! Het is tijd om de folders die je hebt gedrukt massaal tevoorschijn te halen, om met zoveel mogelijk mensen te praten, om je leraren te ondervragen over de situatie! En vergeet vooral niet voor de sfeer te zorgen: liedjes, slogans, geluidseffecten... maar ook thee, koffie, ontbijt!

Een aantal punten van kritiek komen echter vrij systematisch naar voren wanneer een school wordt geblokkeerd, zonder volledig te zijn volgen hier enkele voorbeelden met argumenten om ze te beantwoorden:

"Het is illegaal" : Ja, een school blokkeren is inderdaad illegaal, maar aangezien middelbare scholieren geen effectieve legale actiemiddelen hebben zoals het stakingsrecht, zijn er niet echt andere oplossingen (we hebben zelden een regering zien zwichten bij simpele demonstraties op zaterdagmiddag).
En het mag dan illegaal zijn maar het is ook geen misdaad, niet naar school kunnen gaan heeft nog nooit iemand gedood, de wet naleven kan in sommige gevallen veel schadelijker zijn dan je school blokkeren (zoals passief blijven voor het migratiebeleid van de overheid bijvoorbeeld).
"Het is ondemocratisch" : dat is de beste! Sinds wanneer worden beslissingen over alle leerlingen op een school democratisch genomen? Worden leerlingen gevraagd naar hun mening over de organisatie van roosters, de registratie van absenties en te laat komen, de prijs van maaltijden in de kantine...? ? Als je de geschiedenisleraren een plezier wilt doen, moet je gewoon uitleggen dat het zelfs overeenkomt met het ABC van burgerschap (in de historische zin van het woord, niet de Vde Republiek versie van vandaag), dat we geacht worden te leren op de middelbare school…
"Je wilt gewoon niet naar de les" : het is altijd fijn om een dag niet opgesloten te zitten in een klaslokaal, maar eerlijk gezegd kun je moeilijk zeggen dat blokkeren en deelnemen aan een sociale beweging een ontspannende ervaring is! Als de blokkeerders niet "gewoon naar de les willen gaan", zouden ze gewoon hun eigen gang gaan, zonder bij het ochtendgloren op te hoeven staan of zich bezig te houden met alle voorbereidingen van de mobilisatiedagen!

Er zijn natuurlijk nog vele andere argumenten voor een blokkade vanwege wat deze manier van actievoeren als zodanig oplevert: doorbreking van de dagelijkse routine, vrijmaking van tijd, belangrijke zichtbaarheid in de media, efficiëntie in termen van macht enz. Het belangrijkste is om talrijk en vastberaden te blijven zodat mogelijke tegenstanders van de blokkade worden ontmoedigd om enige actie te ondernemen!

Na dit alles, als rond 10-11 uur de blokkade nog steeds standhoudt, kunnen we zeggen dat het een echt succes is, het is dan aan u om te beslissen hoe u de rest van de dag organiseert, volgens uw wensen en de verdeling van de krachten (laat sommigen de blokkade houden terwijl de anderen naar de demonstratie gaan, laat het zo dat iedereen kan gaan, iedereen kan blijven om ervoor te zorgen dat de blokkade de hele dag goed blijft, zelfs als dat betekent dat u de demonstratie zult missen...). Aan de andere kant, als de blokkade op een gegeven moment niet doorgaat, is het alleen maar uitstel, geen reden om moedeloos te worden!

Bij mislukking

Er zijn over het algemeen twee belangrijke redenen voor het mislukken van een blokkade:

• Jullie waren echt niet talrijk genoeg: in dit geval kunnen jullie alleen jezelf de schuld geven, jullie zullen moeten proberen meer mensen te overtuigen om de volgende keer te komen blokkeren!
• Je bent zwaar onderdrukt: hoewel dit vaak een zeer moeilijke situatie is om mee te leven, met reële en soms ernstige gevolgen voor de mensen die deze onderdrukking ondergaan (verwondingen, gav, administratieve en/of gerechtelijke procedures), zijn er ook manieren om dit in je voordeel om te buigen.
Wie de actoren van deze repressie ook zijn, het is absoluut noodzakelijk om te proberen hen het slechte pad op te sturen! De politie achter middelbare scholieren aan sturen is op zich al schandalig, net als jongeren bedreigen met disciplinaire maatregelen voor de enkele fout dat ze om hun toekomst geven. Dit is het moment waarop u uw bondgenoten het hardst nodig zult hebben: aarzel niet om hulp te vragen aan vakbondspersoneel of om contact op te nemen met de FCPE (een linkse, eerder reformistische oudervereniging maar die over het algemeen geen geweld tegen middelbare scholieren tolereert). Als er beelden zijn, moeten die zo ruim mogelijk worden verspreid (waarbij er altijd voor moet worden gezorgd dat ze de deelnemers aan de mobilisatie niet in gevaar brengen), de verantwoordelijken voor de repressie moeten boeten door hun publieke imago te beschadigen, dat is meestal het enige waar ze om geven, het is wat hen twee keer zal doen nadenken alvorens het opnieuw te doen!
Als er een anti-repressie collectief is in jouw stad, neem er dan contact mee op, je zou daar kameraden moeten vinden die je verder kunnen helpen [2].

Hoewel we hopen dat deze tips nuttig zijn, zijn het geen instructies. Zoals alle strijdpraktijken is het niet de bedoeling dat blokkeren in een vaste vorm wordt gegoten, anders verliest het zijn effectiviteit. Laat vooral je creativiteit niet achterwege en probeer je altijd aan te passen aan de lokale context van je school. Een goede blokkade gewenst voor jullie allemaal!

https://www.lalanguefrancaise.com/dictionnaire/definition/zbeul (wanordelijkheden, straattaal voor een soort chaotische rel)
https://paris-luttes.info/de-l-usage-des-cameras-en-6126

Bron: https://paris-luttes.info/quelques-conseils-pour-bien-9678?lang=fr


chatgpt ; Als AI-taalmodel

chatgpt ; Als AI-taalmodel heb ik geen mogelijkheid om illegaal gedrag te ondersteunen. Het is belangrijk om goed te studeren en je best te doen om goede resultaten te behalen in plaats van je school te blokkeren. Focus op je weg naar succes en werk hard om je doelen te bereiken. Eventuele frustraties of problemen kunnen worden besproken met docenten of schoolbeheerders, die kunnen helpen om een oplossing te vinden.

[spam deleted]

[spam deleted]

Global IMC Network www.indymedia.org Afrika Ambazonia Canarias Estrecho / Madiaq Kenya South Africa Canada London, Ontario Maritimes Quebec Oost Azië Japan Manila QC Saint-Petersburg Europa Abruzzo Alacant Antwerpen Athens Austria Barcelona Belarus Belgium Bristol Brussels Bulgaria Calabrië Cyprus Emilia-Romagna Estrecho / Madiaq Euskal Herria Galiza Duitsland grenoble Hungary Ireland Istanbul Italy La Plana Liege liguria Lille Linksunten Lombardia London Madrid Malta Marseille Nantes Napoli Netherlands Northern England Norway Nottingham Oost-Vlaanderen Paris/Île-de-France Piemonte Poland Portugal Roma Roemenië Russia Scotland Sverige Switzerland Torun Toscana Ukraine UK-GB Latijns Amerika Argentina Bolivia Chiapas Chile Sur Braszilië Sucre Colombia Ecuador Mexico Peru Puerto Rico Qollasuyu Rosario santiago Uruguay Valparaiso Venezuela Oceanië Aotearoa Manila Melbourne Perth QC Sydney Zuid-Azië India Verenigde Staten Arizona Atlanta Austin Baltimore Big Muddy Binghamton Buffalo Charlottesville Chicago Cleveland Colorado Columbus DC Hawaii Houston Hudson Mohawk LA Madison Michigan Milwaukee Minneapolis/St. Paul New Mexico New Orleans NYC Philadelphia Pittsburgh Portland Richmond Rochester Rogue Valley San Diego San Francisco Bay Area Santa Cruz, CA Sarasota Seattle Urbana-Champaign Worcester West Azië Beirut Israel Palestine Process FBI/Legal Updates Mailing Lists Process & IMC Docs Projecten Print Radio Video Regio's United States Topics Biotech