Kan iemand die betrokken was me vertellen dat dit niet alleen was voor woonruimte maar ook om de panden te redden? Ik denk dat de krantenkop 'Krakers proberen historische panden in Utrecht te redden' ijzersterk nieuws zou zijn.. Misschien een geweldige start om krakers in een beter daglicht te zetten, en bovendien de gemeente te laten inzien dat ze echt aan de verkeerde kant van de geschiedenis staan als ze de vergunning voor deze sloop niet intrekken. Ik zou dat artikel heel graag schrijven dus iedere betrokkenen die het met me eens is, laat van je horen! (lfeslce@gmail.com)
Ik ben het met je eens, en ik denk de rest van de krakers ook. Het zou naar mijn mening heel fijn zijn om een (uitgebreid) artikel te schrijven over dit onderwerp waarbij ook de mening van de krakers verwoord wordt, om zo hopelijk ook te zorgen voor een positief geluid over kraken. Fijn dat je dit artikel wilt schrijven, ik zal de betrokkenen van vandaag inlichten en kom er op terug!
Het is een fuckin ramp in Nederland omdat in de ene stad de politie wel onder de burgemeester als korpsbeheerder valt en in de andere stad niet.
Dat is belangrijk voor het honoreren van de kraak jurisprudentie.
Als de smeris niet meer onder de burgemeester fungeert behalve in noodverordening zal de politie nauwelijks de kraak jurisprudentie honoreren.
Utrecht is zon stad net als rotterdam, arnhem, nijmegen, breda, eindhoven enz.
fuck them all!!
Dit soort taferelen komen overal voor alleen kan je er nauwelijks meer wat aan doen als de burgemeester geen korpsbeheerder meer is.
Ik bedoel het recht op her kraak nadat je de zaak bij de gemeente hebt aangekaart.
De korpsbeheerder hoeft maar de politie te bellen en dan houden ze zich aan de jurisprudentie (een rechtsbron in formele zin) omtrent het huisrecht voor krakers.
Dat is het gedecentraliseerde burgerlijk toezicht over het gezag middels gemeenteraad en college van B&W of zelf een gesprek bij de korpsbeheerder de Burgemeester.
Zo hoort het in de sociaal democratische rechtstaat te zijn.
Maar sinds de invoering van de Nationale politie in 2013 is die burgemeester niet meer in elke stad de korpsbeheerder over de politie.
Dan is officieel de korpsbeheerder het bureau inspectie bij het Ministerie van Justitie en daar heb je helemaal niets aan!
Dat is ondemocratisch en niet legaal!
Als je het formeel bekijkt is dat juist democratischer. Een burgemeester is namelijk niet democratisch gekozen, maar wordt van bovenaf aangesteld. Zo'n bureau inspectie valt echter direct onder de minister, dus onder een democratisch gekozen bestuurder.
In de praktijk kun je er natuurlijk op hopen dat een burgemeester wat dichter bij de lokale gemeenschap staat en meer aanspreekbaar is dan zo'n anoniem bureau op het ministerie. Hoe dat in de praktijk uitpakt hebben we al vele jaren gezien. Beetje lood om oud ijzer dus.
Uh nee dat is wel wat ernstiger.
De politie onder centraal bestuur is het einde van het bijsturen van het gezag middels politiek recht door de burger met het gedecentraliseerd burgerlijk bestuur.
Dat is in werkelijkheid veranderd door 10 jaar extreem rechts in de regering om mensen te kunnen pakken die dan niet meer door het gemeente bestuur beschermd kunnen worden zoals bijvoorbeeld asielzoekers maar ook krakers subculturen enz.
Het is heel belangrijk dat de mogelijkheid van gedecentraliseerd burgerlijk toezicht over het gezag bestaat.
Ook voor arrestanten en het klachtrecht over wat de politie niet goed doet tot het eten in de gevangenis.
Onder Centraal bestuur kunnen ze in de praktijk bijna alles flikken wat ze willen zonder dat we bij de gemeente nog vragen kunnen stellen.
Voor het ministerie is het allemaal de doofpot.
Je kan alleen nog kamer vragen laten stellen.
Ga gewoon door met kraken maar dan met zo veel mogelijk mensen desnoods met 300 erop.
Lof voor de mensen die in ieder geval een poging wagen.
In Utrecht hebben zeker 10.000 mensen een alternatieve uitgaans gelegenheid nodig dat is dus 20x te weinig wat er nu is.
Dit was niet voor niks
Kan iemand die betrokken was me vertellen dat dit niet alleen was voor woonruimte maar ook om de panden te redden? Ik denk dat de krantenkop 'Krakers proberen historische panden in Utrecht te redden' ijzersterk nieuws zou zijn.. Misschien een geweldige start om krakers in een beter daglicht te zetten, en bovendien de gemeente te laten inzien dat ze echt aan de verkeerde kant van de geschiedenis staan als ze de vergunning voor deze sloop niet intrekken. Ik zou dat artikel heel graag schrijven dus iedere betrokkenen die het met me eens is, laat van je horen! (lfeslce@gmail.com)
Goed idee!
Ik ben het met je eens, en ik denk de rest van de krakers ook. Het zou naar mijn mening heel fijn zijn om een (uitgebreid) artikel te schrijven over dit onderwerp waarbij ook de mening van de krakers verwoord wordt, om zo hopelijk ook te zorgen voor een positief geluid over kraken. Fijn dat je dit artikel wilt schrijven, ik zal de betrokkenen van vandaag inlichten en kom er op terug!
Het is een fuckin ramp in
Het is een fuckin ramp in Nederland omdat in de ene stad de politie wel onder de burgemeester als korpsbeheerder valt en in de andere stad niet.
Dat is belangrijk voor het honoreren van de kraak jurisprudentie.
Als de smeris niet meer onder de burgemeester fungeert behalve in noodverordening zal de politie nauwelijks de kraak jurisprudentie honoreren.
Utrecht is zon stad net als rotterdam, arnhem, nijmegen, breda, eindhoven enz.
fuck them all!!
maak eens een lijstje van
maak eens een lijstje van steden waar wel zonder dit soort taferelen gekraakt kan worden???
Dit soort taferelen komen
Dit soort taferelen komen overal voor alleen kan je er nauwelijks meer wat aan doen als de burgemeester geen korpsbeheerder meer is.
Ik bedoel het recht op her kraak nadat je de zaak bij de gemeente hebt aangekaart.
De korpsbeheerder hoeft maar de politie te bellen en dan houden ze zich aan de jurisprudentie (een rechtsbron in formele zin) omtrent het huisrecht voor krakers.
Dat is het gedecentraliseerde burgerlijk toezicht over het gezag middels gemeenteraad en college van B&W of zelf een gesprek bij de korpsbeheerder de Burgemeester.
Zo hoort het in de sociaal democratische rechtstaat te zijn.
Maar sinds de invoering van de Nationale politie in 2013 is die burgemeester niet meer in elke stad de korpsbeheerder over de politie.
Dan is officieel de korpsbeheerder het bureau inspectie bij het Ministerie van Justitie en daar heb je helemaal niets aan!
Dat is ondemocratisch en niet legaal!
Als je het formeel bekijkt is
Als je het formeel bekijkt is dat juist democratischer. Een burgemeester is namelijk niet democratisch gekozen, maar wordt van bovenaf aangesteld. Zo'n bureau inspectie valt echter direct onder de minister, dus onder een democratisch gekozen bestuurder.
In de praktijk kun je er natuurlijk op hopen dat een burgemeester wat dichter bij de lokale gemeenschap staat en meer aanspreekbaar is dan zo'n anoniem bureau op het ministerie. Hoe dat in de praktijk uitpakt hebben we al vele jaren gezien. Beetje lood om oud ijzer dus.
Uh nee dat is wel wat
Uh nee dat is wel wat ernstiger.
De politie onder centraal bestuur is het einde van het bijsturen van het gezag middels politiek recht door de burger met het gedecentraliseerd burgerlijk bestuur.
Dat is in werkelijkheid veranderd door 10 jaar extreem rechts in de regering om mensen te kunnen pakken die dan niet meer door het gemeente bestuur beschermd kunnen worden zoals bijvoorbeeld asielzoekers maar ook krakers subculturen enz.
Het is heel belangrijk dat de mogelijkheid van gedecentraliseerd burgerlijk toezicht over het gezag bestaat.
Ook voor arrestanten en het klachtrecht over wat de politie niet goed doet tot het eten in de gevangenis.
Onder Centraal bestuur kunnen ze in de praktijk bijna alles flikken wat ze willen zonder dat we bij de gemeente nog vragen kunnen stellen.
Voor het ministerie is het allemaal de doofpot.
Je kan alleen nog kamer vragen laten stellen.
Ga gewoon door met kraken
Ga gewoon door met kraken maar dan met zo veel mogelijk mensen desnoods met 300 erop.
Lof voor de mensen die in ieder geval een poging wagen.
In Utrecht hebben zeker 10.000 mensen een alternatieve uitgaans gelegenheid nodig dat is dus 20x te weinig wat er nu is.