Hier kun je discussieren over Code Rood anti-gas action & camp 24-31 August in Groningen.
Over the coming months, plans for the camp and action will be further developed in a number of thematic working groups, all of which welcome support from new people, particularly from Groningen but also from other places. Additional (public) action conferences will be scheduled for framework decision making, with the first planned for Saturday March 17, most likely again in Groningen.
Some background: in this area the NAM (Shell/ExxonMobil) has been extracting gas from Europe's largest gas field since the 1960's. In the last two decades this extraction has led to over 1.000 earthquakes in a region that has no natural seismic activity and where none of the houses have been built to withstand earthquakes. As a result, currently more than 100.000 people live in damaged and unsafe houses. For the past years resistance in this region has been growing and last week around 12.000 people took to the streets to demand an end to the gas extraction and full compensation of the earthquake damage. The camp and action is strategically timed to take place one month before the national government has to define a new maximum extraction level for the next couple of years.
More information about the camp and the action will be shared over the coming months. To keep updated visit Code-Rood.org or subscribe for the newsletter (English or Dutch). We look forward to your support in this important frontline struggle against the fossil fuel industry and for climate justice. Mark your calendars and spread the word!
Is het weer niet toegestaan
Is het weer niet toegestaan om zonder t-shirt rond te lopen als man?
Het is denk ik iets te
Het is denk ik iets te simplistisch gesteld dat er een "verbod" was om je t-shirt uit te doen. Misschien is het goed als je het stukje hierover uit het kampboek er nog eens op naleest. We hebben de actie en het kamp vorig jaar in heel korte tijd opgezet met een nieuwe groep die grotendeels geen ervaring had in het organiseren van een project op deze schaal. Dus op diverse aspecten was er natuurlijk ruimte voor verbetering. Als je feedback hebt over onderstaande tekst hoor ik het graag. Welke stukken waren goed, wat minder? Hoe zou jij het liever zien? Dan kunnen we dat meenemen bij het opstellen van de richtlijnen voor het actiekamp deze zomer in Groningen.
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Top-less: Wat heeft een naakt bovenlichaam te maken met privileges
Als het warm is doen veel mensen hun T-shirts uit. Dit kan heerlijk fris en vrij voelen maar het heeft ook met bredere maatschapplijke patronen van privilege en onderdrukking te maken, omdat sommigen hier meer vrij in zijn dan anderen. Daarnaast kan het rondlopen met ontbloot bovenlichaam door de een oncomfortabel zijn voor andere mensen. Omdat niet iedereen zich bewust zal zijn van de gevoeligheden rondom dit onderwerp hebben we voor ons samenzijn op het kamp onderstaande richtlijn met toelichting opgesteld.
In onze samenleving is een mannelijk naakt bovenlichaam (dat voldoet aan de Westerse schoonheidsidealen) sociaal geaccepteerd, terwijl de lichamen van vrouwen* en trans* worden geobjectificeerd en gesexualiseerd. Mensen die geraakt worden door seksisme maar wel topless rondlopen worden geconfronteerd met mensen die naar hen staren, mensen die hen beoordelen, en krijgen al snel commentaar en andere transgressies. Deze seksualisering legt een sociaal taboe op: terwijl mannen relatief vrij zijn hun t-shirt uit te trekken moeten vrouwelijke tepels bedekt worden in openbare ruimtes.
We leven ook in een samenleving waar seksueel geweld niet een uitzondering, maar een sociale realiteit is. Voor mensen die te maken hebben gehad met seksueel geweld kan de ongewenste confrontatie met een mannelijk naakt bovenlichaam nare herinneringen terug naar boven halen en daarom emotionele stress veroorzaken.
Natuurlijk kan het ontbloten van het bovenlichaam ook gezien worden als een daad van emancipatie, om onderdrukkende sociale normen tegen te gaan en een lichamen te bevrijden. Dit is echter een langer maatschappelijk proces en het kan niet van iedereen verwacht worden om hierin voorop te lopen. Het is daarom belangrijk dat mensen zelf kunnen bepalen of en wanneer ze naakte mensen willen tegenkomen.
Zelfs als we strijden voor een andere en betere wereld komen we allemaal uit een samenleving met hetero-normatieve idealen over schoonheid en daarnaast een seksueel geweldadige cultuur. We hopen daarom dat dit kamp een plek kan zijn waar we ons bewust zijn/worden van onze privileges en kunnen experimenteren met alternatieven. Hier moeten we ook onze grenzen herkennen, en in het bijzonder die van anderen. Het kamp is geen utopie, maar een manier om daar te komen.
In verband met bovenstaande overwegingen vragen we iedereen om na te denken voordat je je T-shirt uit doet. Wanneer je je t-shirt wilt uitdoen, vraag dan even aan de mensen om je heen of ze het okay vinden. Gedurende plenaire sessies, workshops, tijdens etensmomenten en in de EHBO-tent, meditatie-tent en de info-tent wordt iedereen verzocht bovenkleding aan te houden.
bloot en traditie
Goed punt NN.
De traditie in onze tegenbewegingen is dat als mensen half of helemaal naakt rond willen lopen, dat gewoon moet kunnen.
Dat iets in de boze buitenwereld een privilege van een groep is is meestal geen reden om het binnen onze alternatieven maar helemaal te verbieden. Wat het argument over sexueel geweld betreft.. tja, dan kun je net zo goed mannen verbieden
(en in de strijd tegen nucleaire kruisraketten was er ook een vrouwenkampje, net zoals er in recentere kampen FLT-barrios waren. Lullig als daar behoefte aan is, maar niks mis mee als ze er zijn)
Ik kom zelf in de verleiding om dit "punt" op dezelfde stapel te gooien als "veganistisch eten aanbieden is rasistisch geweld"
en "blanken moeten geen dreadlocks of hanekammen dragen want dat is cultural appropriation". Inderdaad, ik zeg geen "witten", want dat heeft in het nederlands de bijbetekenissen "volgens de wet" en "met afdracht van sociale premies".
Als een kaaskop het over een witte loodgieter of werkster heeft gaat het niet over huidskleur, en hetzelfde geldt als iemand het heeft over "groenen" en "roden"
Als "blank" teveel associaties met superioriteit heeft moeten we maar een betere geuzennaam vinden. "bleekscheet" of "bakra", of zoiets.