Hier kun je discussieren over Internationale week van solidariteit met anarchistische gevangenen.
Veel gevangen anarchisten zullen nooit worden erkend als ‘politieke gevangenen’ door formele mensenrechten organisaties. Dit omdat hun gevoel van sociale rechtvaardigheid strikt beperkt is tot de kapitalistische wetten die zijn ontworpen om de staat. Daarmee worden deze gevallen nooit in hun context van sociale en politieke strijd geplaatst en wordt (al dan niet indirect) voorkomen dat een echte sociale verandering plaats vindt. Op hetzelfde moment, zelfs binnen onze individuele gemeenschappen, weten we zo weinig over de repressie die bestaat in andere landen. Laat staan dat we de namen en zaken kennen van onze gevangen kameraden.
Daarom hebben is besloten om een jaarlijkse week voor anarchistische gevangenen te introduceren op 23-30 augustus. Er is voor 23 augustus gekozen omdat op die dag in 1927 de Italiaans-Amerikaanse anarchisten Nicola Sacco en Bartolomeo Vanzetti werden geëxecuteerd in de gevangenis. Ze werden veroordeeld voor de moord op twee mannen tijdens een gewapende overval op een schoenfabriek in South Braintree, Massachusetts, Verenigde Staten. Hun arrestatie was een onderdeel van een groter anti-radicale campagne (de redscare: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rode_Angst) geleid door de Amerikaanse overheid. Bewijs van de staat tegen de twee was er nauwelijks en veel mensen geloven nog steeds dat ze werden gestraft voor hun sterke anarchistische overtuigingen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Sacco_en_Vanzetti).
Gezien de aard en diversiteit van anarchistische groepen over de hele wereld hebben we een week van gezamenlijke actie voorgesteld in plaats van één enkele campagne op een bepaalde dag. Hierdoor wordt gehoopt dat groepen makkelijker in staat zijn om een evenement binnen deze langere termijn te organiseren.
We roepen iedereen op om de informatie over deze actieweek verder onder andere groepen en gemeenschappen te verspreiden en na te denken over het organiseren van evenement(en) in je stad of gemeente. De gebeurtenissen kunnen variëren van info-avonden, filmvertoningen en benefietconcerten tot solidariteit en directe acties. Laat je fantasie de vrije loop.
Iedereen vrij!
Email: weekvansolidariteit(at)riseup(dot)net
Website: https://weekvansolidariteit.wordpress.com/
re:
Denkend aan publieke gelegenheden, zullen vele daarvan ongeveer nu hun maandprogramma voor augustus samenstellen, als ze dat niet al eerder hebben gedaan.
Dat is jammer; volgende keer tijdiger aankondigen zou welkom zijn. Evengoed natuurlijk succes gewenst.
Het zou fijn zijn als de
Het zou fijn zijn als de website weekvansolidareiteit.wordpress.com niet vol zat met trackers en gehost werd bij betrouwbare partijen.
http://weekvansolidariteit.no
http://weekvansolidariteit.noblogs.org
hmmm
Anarchistische gevangen, wie zijn dat? Wat is anarchisme? Welke politieke gevangen horen er niet en wel bij?
Voor een overzicht van
Voor een overzicht van anarchistische gevangenen, zie: http://www.brightonabc.org.uk/prisoners.html.
Voor een mooie beknopte inleiding over het anarchisme, zie: https://www.anarchistischegroepnijmegen.nl/sites/anarchistischegroepnijm... of https://www.anarchistischegroepnijmegen.nl/sites/anarchistischegroepnijm....
anarchisme en anarchie
Anarchisme is "het meest democratische socialisme". Dus iets van linkse rakkers. Anarchisten die "anarchie" willen staan meer buiten de oude linkse familie.
Anarchisme
Anarchisme: http://weekvansolidariteit.noblogs.org/anarchisme/
-
http://theanarchistlibrary.org/library/anonymous-what-is-green-anarchy
http://johnzerzan.net/radio
https://archive.org/details/TwilightOfTheMachines_859
Een introductie in
Een introductie in post-linkse anarchie: https://en.wikipedia.org/wiki/Post-left_anarchy
Meerdere interessante zines over post-links: http://theanarchistlibrary.org/category/topic/post-left
Post moderne anarchisme en de terugkeer van het proletariaat
Mede door de links kan ik me nu voorstellen dat veel 'activisten' gedesillusioneerd kunnen zijn omdat ze publicaties van post moderne anarchisten lezen van John Zerzan, Murray Bookchin, Bob Black, David Watson, enzevoort. De komende tijd zal ik me hierin eens verdiepen. En vooral wat in de Nederlandstalige variant van Wiki staat vermeld - https://nl.wikipedia.org/wiki/John_Zerzan -
"In zijn essay "Sociaal Anarchisme of Anarchisme als een manier van leven: Een onoverbrugbare kloof,” richtte Murray Bookchin zijn kritiek vanuit een anarchistisch standpunt op Zerzans anti-beschavings- en anti-technologisch toekomstperspectief. Bob Blacks Anarchie na het Linksisme is binnen primitivitische kringen een bekend boek, dat is geschreven als een weerlegging van Bookchin. Een andere opmerkelijk anarchistisch boek gericht tegen het toekomstperspectief van Bookchin is David Watsons Voorbij Bookchin."
Bovenstaande anarchisten zullen grotendeels sociaal anarchistisch zijn en hierin heb ik weinig interesse getoond omdat ik grotendeels anarcho syndicalistisch georienteerd ben en vooral op het Italiaanse 'operaisme', een conglomeraat van sociale bewegingen. Vooral de Duitstalige variant van Wiki geeft een goede introductie - https://de.wikipedia.org/wiki/Operaismus - en helaas de Nederlandstalige nauwelijks. Het is wel belangrijk om te vermelden dat "binnen deze stroming ervan uitgegaan werd dat het kapitaal voornamelijk reageert op de ontwikkeling van de proletarische beweging, waar het marxisme doorgaans uitgaat van het tegendeel."
Sytx, namens info en onderzoek Alaska
zo zo Bob Black???
zo zo Bob Black??? http://www.ravagedigitaal.org/1998/252/Freek.p52.htm
-
Lees eerst even iets Sytx, als je een poepje gaat laten. Zerzan een "postmoderne anarchist"? Hoe verzint iemand zoiets, denk ik dan.
Van de genoemden is Bookchin de "linkse".
Wat voor anarchist ben je dan. Vinden het irritant dat er diep wordt nagedacht.
Aardig wat te klikken zo zonder dat iets wordt weggestopt. Zoals het hoort.
zucht
Zucht.
E.e.a. is in niet geringe mate terug te voeren op deze controverse tussen Murray Bookchin en Bob Black:
(Bookchin 1995) Social Anarchism or Lifestyle Anarchism: An Unbridgeable Chasm, http://theanarchistlibrary.org/library/murray-bookchin-social-anarchism-... .
(Blacks repliek, 1996) Anarchy after Leftism, http://theanarchistlibrary.org/library/bob-black-anarchy-after-leftism .
Die polemiek bracht nog verdere teksten voort, tevens daar te vinden, voor de liefhebber.
De vraag is of dit veel toevoegt ter introductie op het anarchisme, het vereist eerder een hoge mate van inzicht in insider-eigenaardigheden en sectarische strubbels sinds pakweg de jaren 1960-'80. Vermakelijk, daar niet van.
wat zucht
Wat mot je joh.
Als Internationale Socialist kun je het blijkbaar snel maken bij anarchisten. Volgens Peter Storm is er eigenlijk geen verschil tussen het communisme van Marx en wat anarchisten willen. Geen speld tussen te krijge.
Nederland in Ligstand, weg met die klote partij. Ik ga een baan zoeken want ik wil ook anarcho-syndicalist zijn. Ik ga ook rondtuffen in een camper, een anarcho-syndicalist doet dat.
Het plaatje is dan kompleet. Het is eigenlijk heel eenvoudig allemaal.
Said R. gaat eerst nog even 4 maanden brommen. Daarna zet hij zijn loopbaan voort bij deweekvansolidariteit.
re:
Aan weekvansolidariteit,
In een aanvulling op de hoofdpagina van dit artikel geven jullie aan op jullie blog inmiddels te verwijzen naar https://weekvansolidariteit.noblogs.org/anarchistische-gevangenen/ , met daar dezelfde informatie als op die BrightonABC-link hierboven. Ik zou die pagina duidelijker en boven aan de pagina hyperlinken naar het origineel; zeker aangezien het zo te zien een overzicht betreft dat van tijd tot tijd wordt bijgewerkt.
Voor anarchistische bronnen, los van het hier al meerdere keren aangehaalde The Anarchist Library http://theanarchistlibrary.org kan hier niet onvermeld blijven het onvolprezen Marxists Internet Archive https://www.marxists.org/ . Ondanks de naamgeving tevens veel originele anarchistische teksten, zie o.a. https://www.marxists.org/subject/anarchism/index.htm en https://www.marxists.org/glossary/terms/a/n.htm#anarchism . Nederlandse sectie: https://www.marxists.org/nederlands/index.htm .
Genoemd zij hier ook nog An Anarchist FAQ, http://anarchism.pageabode.com/afaq/index.html .
Primitivisme en 'deep ecology'?
Hallo Molotof, Ik hoef geen gelijk te hebben over “postmodern” als Zerzan “Toekomstig Primitivist”, wel 'post links' kan worden genoemd. Ondertussen raak ik, dankzij jullie, wel steeds meer geintresseerd in de 'post linkse denkers' en daarvoor dank! Als Bookchin, door jou, de “linkse” wordt genoemd dan ben ik nieuwsgierig naar het libertair socialisme waarover hij standpunten inneemt. Is hij ook zo idealistisch en daarmee 'post links' dat er niet of nauwelijks aandacht wordt besteedt aan kapitaal en arbeid waarin het 'proletariaat'* historisch de actor is waarop het kapitaal voornamelijk reageert? Ik vind bijvoorbeeld nergens teksten over de actualiteit van de wereldwijde migratie van arbeid en vluchten voor geweld.
De komende tijd zal ik de 'post linkse denkers' eens uitgebreid lezen om te ontdekken wat hun redeneringen zijn.
* Het proletariaat zijn geen loon-arbeider(st)ers maar vaak degenen die zelfstandig werken (als gedwongen alternatief vanwege structurele werkloosheid) met een grote mate van zelfuitbuiting om toch het hoofd boven water te houden.
@ Molotof. Wat bedoel je met het volgende: “Wat voor anarchist ben je dan. Vinden het irritant dat er diep wordt nagedacht. Aardig wat te klikken zo zonder dat iets wordt weggestopt. Zoals het hoort.”
Comment was hidden
re:
Sytx,
Om dat iets nader van een context te voorzien: Er bestaat natuurlijk niet zoiets als een 'post–links anarchisme'. Ook is het hier geschetste conflict, lijkt mij, niets nieuws onder de zon; in wezen gaat het tussen zij die meer en minder hang hebben naar structuur, voorschriften, blauwdrukken.
In het onderhavige geval ⟮en ik moet vooropstellen dat ik beide teksten las niet lang na verschijnen. Dus ik doe dit uit het blote hoofd, en kan het op veel details mis hebben⟯ was het Bookchin die het in 1995 nodig vond om, in zijn genoemde boek ∗Social Anarchism or Lifestyle Anarchism∗, de aanval te openen op een trits schrijvers en denkers, en hun veronderstelde achterban, die hij dan collectief afschreef als zijnde zogeheten 'lifestyle–anarchisten'. Het laat zich raden dat die benaming niet complimenteus bedoeld was. ⟮In een wat verder verleden stond zulks wel bekend als 'individualistisch anarchisme', een term die je ook nu nog zult aantreffen, en alweer zelden in positieve zin. Het genoemde Marxists Internet Archive, en ondanks mijn verdere waardering voor hun werk, schrijft de laatsten in één zinsnede af als 'reformisten of terroristen', ha! Je zou denken dat daar, historisch en filosofisch, nog wel iets meer over te zeggen valt, maar goed.⟯
Die door Bookchin verguisde schrijvers en denkers zou je kunnen betitelen als laten we zeggen onorthodoxere denkers uit het radicaal–linkse spectrum. Van de genoemde lieden was het bij mijn weten alleen Black die zich verwaardigde hiertegen in het geweer te komen, middels een eigen repliek in boekvorm. Als ik me goed herinner, beklaagt Black zich ook gekscherend dat hij door Bookchin slechts zijdelings wordt genoemd; en wijst hij er tevens op dat de door Bookchin aangedragen schrijvers weinig anders gemeen hebben, dan het feit dát ze door Bookchin collectief verketterd worden. Een Zerzan is nog geen Black is nog geen Hakim Bey enz., en om maar iets te noemen en alweer als ik me niet vergis, hebben de beide laatste zich ook kritisch uitgelaten over het voorgestelde 'primitivisme' ⟮Zerzans eigen term⟯ van de eerste. Zonder daarbij overigens elkaar per se verbaal de hersens in te slaan, en alweer bij mijn weten.
Enfin, het moet dan te danken zijn aan Blacks repliek ∗Anarchy After Leftism∗ en de daarin door hem gehanteerde term 'post–links anarchisme', dat die term in bepaalde kringen gemeengoed is geworden. De menselijke aard wil nu eenmaal dat het beestje een naam moet hebben, nietwaar, en zo ook is een geuzennaam snel geboren.
Wat wij daar nu op dit moment mee moeten, ik weet het niet. Mijn niet zo heel bescheiden conclusie, en daarmee toch een voorzichtige en voor zo ver ik er conclusies op na houd, is dat de mens niet veel verder zal komen zo lang deze zich afhankelijk opstelt van richtlijnen – om het even welke richtlijnen – om 'goed' te doen, om zich te wijden aan zaken als rechtvaardigheid, gelijkwaardigheid, vrijheid, of hoe men het wil noemen. Omdat eenvoudig valt vast te stellen dat al zulke richtlijnen ⟮en alweer: om het even welke. Dus inclusief het anarchisme, ja zeker⟯ met het grootste gemak in hun tegendeel kunnen verkeren, en dat ook doen. Historisch gezien, keer op keer.
Dus de mens zal goed moeten zijn, en doen, zonder reden ⟮of: ook zonder reden⟯ of aansporing, en ook als dit zinloos is ⟮en dat is het mijns inziens, althans die kans acht ik zeer aannemelijk, en ik heb geen tastbare grond om het tegendeel te veronderstellen. Dat wil zeggen, dit bestaan is zinloos, en er bestaat niet à priori een morele rechtvaardiging om goed te doen: men kan wel degelijk evengoed kwaad doen, en er is geen hogere macht of principe om daarover een spier te vertrekken.⟯ ∗
Enfin, ik begeef me hier zowat op het vlak van de metafysica of mystiek, ik weet het maar al te goed, en zal er dan ook gevoeglijk weer het zwijgen toe doen. Zoals aan Lao Tse wordt toegeschreven ⟮althans, naar een zekere Engelse vertaling⟯ : 'Er zijn al namen genoeg. Men moet weten te stoppen.' Qua anarchisme, misschien zit het verschil hem hierin, of men dit omarmt ⟮al dan niet schouderophalend of met een knipoog⟯ als uitdrukking van een levenshouding die men toch al na stond ⟮de overtuiging dat het mogelijk is te leven zonder dwang, en zonder deze uit te oefenen, althans: zo veel mogelijk. En dat dit misschien wenselijk is⟯ ; of dat men dit beleeft als een levensovertuiging waarnaar men zich vervolgens heeft te voegen, en waarnaar de wereld zich navenant heeft te voegen.
∗ Misschien is een antwoord gelegen, op dit morele dilemma – en ik doe dit alweer uit het blote hoofd –, in Albert Camus' ∗De mens in opstand∗, waar hij zich buigt over de markies De Sade als voorbeeld van de ultieme, maar nihilistische vrijheid, althans in diens fictieve wereld: De mens, ook of juist de mens in zijn ⟮of natuurlijk haar⟯ opperste vrijheidsdrang, kan niet zonder getuige. ⟮En biologisch of evolutionair gezien zijn we natuurlijk en hoe je het ook wendt of keert sociale wezens, zou ik daar droogjes aan toevoegen.⟯ Het is juist en op het precieze moment dat deze mens zijn opperste triomf behaalt, te weten de totale onderwerping en opoffering van de wereld en alles en iedereen daarin aan zijn ultieme vrijheid, dat hij heeft verloren: Want er is niemand meer om hiervan getuige te zijn, of om hiervan kond te doen. Die overwinning is wezenlijk en volkomen leeg, en voor zo ver hier al sprake kan zijn van zelfs maar een kortstondig moment van voldoening, is het toch puur een bittere. Er resteert letterlijk niets, en natuurlijk ook geen nadere overwinning meer.
Dus misschien ⟮en om nog maar eens een André Breton te parafraseren. nb Het gaat me hier niet om name–dropping, maar om evidente bronnen niet te verhullen. Origineel is een mens ook al zelden of nooit⟯ , de mens zal collectief zijn, of zal niet zijn. Ook kan men zich afvragen of die drang naar persoonlijke vrijheid, zo kenmerkend voor de hedendaagse ⟮en toch zeker de westerse?⟯ mens, misschien wel een belangrijke of zelfs noodzakelijke stap is in een algeheel bevrijdingsproces, maar in een ander opzicht en misschien zodra deze is verwezenlijkt feitelijk van weinig belang is, in wezen weinig meer dan een tamelijk burgerlijke beslommering. In die vrij exacte zin dat men, juist op persoonlijk vlak, net zo onvrij is als men zich maakt ⟮of laat maken⟯ of opstelt. Ik bedoel die fantasieën over onderwerping van de Ander en de wereld en dergelijke ⟮en waarom? Zodat men een of andere eigen vrijheid kan bevestigen?⟯ zijn natuurlijk weinig meer dan symptomatisch voor een om te beginnen al grondig verknipte persoonlijkheid, zoals naar ik aanneem de eerste de beste psychiater die zijn of haar vak verstaat zou kunnen bevestigen. Een wezenlijk vrij mens zou er de schouders over ophalen, of het domweg niet kunnen begrijpen: Waar hebbie het over?
daf
De ultieme nihilistische vrijheid van de Sade? Ai......... Ikke ikke ikke , de rest ken stikke? Sexy dat je deze kerel erbij haalt maar het blijft toch in mijn ogen een perverseling met teveel geld en vrije tijd. Hij had ten tijde van de Franse revolutie meer (iets!) kunnen doen, denk ik. Dat heeft ie niet gedaan, een gemiste kans. Hij heeft de mensheid natuurlijk wel een zeer bijzondere inkijk gegeven in het (mannelijke) brein daar wil ik hem wel voor prijzen. Hij was een zeer getalenteerd schrijver, maar verder.......... misschien interessant voor een andere keer.
Verder met plezier je nogal moeilijk leesbare betoog gelezen.
Misschien moet ik die Bob black en die anderen ook maar eens gaan lezen... Maar als het me te primivistisch wordt ben ik zo verdwenen... das in mijn optiek niet de kant die we met zijn allen op zouden moeten gaan, een heilloze weg.
Laterz
'no sexism, racism & capitalism'
Ketellinkie, Bedankt voor je poging om het veronderstelde 'post-links anarchisme' van een context te voorzien. Ik en misschien ook anderen kunnen nauwelijks begrijpen wat momenteel de criteria zijn. Jarenlang heb ik in de praktijk wel ontdekt wat de gedeelde kritische analyse was. Met enkelen kan ik heel gemakkelijk samenwerken omdat we de theorie van de triple oppression ('no sexism, racism & capitalism') hebben gedeeld. De strijd is niet afkomstig van de arbeid(st)erklasse maar vooral ook gebaseerd op de praktische ervaringen van 'hook ups' in de woonstrijd, het feminisme, de ecologische strijd, de anti-racisme, de anti -globalisme beweging enz.. Er is en blijft een conflict tussen kapitaal en arbeid gaande die de sociale actiebeweging eerder ervaart dan de vakbonden omdat ze dagelijks door praktische ervaringen hun sociale en economische strijd dagelijks waarnemen. Jammer dat er in Nederland nauwelijks groeperingen en individuen zijn die de sociale strijd bediscussieren in relatie met de proletarisering van arbeidsverhoudingen.