Open brief: Vlees op de Pinksterlanddagen

Hier kun je discussieren over Open brief: Vlees op de Pinksterlanddagen.
De Pinksterlanddagen zijn een evenement die voor mij symbool staan voor het links/anarchistisch gedachtengoed, een plek waar we onze idealen gezamenlijk in de praktijk brengen. We verbinden verschillende deel-strijden aan elkaar. Het kampeerterrein Tot Vrijheidsbezinning is antimiliteristisch, alcohol en drugsvrij en dit heeft goede redenen. Niet alleen in historische tijden waren alcohol en drugs een probleem in onze beweging, ook vandaag de dag maken deze dingen nog veel stuk. Actievoeren en alcohol/drugs gaan gewoon niet samen. Dat het terrein antimilitaristisch is, is een logisch gevolg van de strijd tegen de dienstplicht, een handelen in de geest van de totaalweigeraars en de activisten van Onkruid. Ook al is de dienstplicht afgeschaft, bestaan de veenkoloniën niet meer, nog altijd houden wij de geest van de anarchistische beweging in Nederland in leven. De Pinksterlanddagen staan aan de kern van onze beweging.

Maar onze beweging is verbreed sinds die eerste officiële Pinksterlanddagen in 1933, de strijd gaat niet langer alleen om sociale rechtvaardigheid, antimilitairisme, enzovoort. We strijden niet alleen tegen kerk, kazerne, kroeg, kroon en kapitaal. Vooral sinds de jaren 60-70 is de strijd voor natuur, milieu en dieren(rechten) een steeds groter geworden. Het kapitalistisch systeem buit dieren en de planeet net zo uit zoals het mensen uitbuit. En de laatste jaren is er meer en meer besef gekomen bij activisten van allerlei verschillende deel-strijden, dat al onze deelstrijden verbonden zijn. Dat we 1 totaalstrijd moeten voeren, connecting the dots, samen vechten voor een betere wereld voor mens, dier en de planeet.

Al zo lang ik op de Pinksterlanddagen kom, word er veganistisch gekookt. Het veganistisch eten is een symbool en praktijk voor eerlijk eten, zonder onderdrukking van mens, dier of de planeet. En bovendien maakt het veganistische voedselaanbod het mogelijk voor iedereen om mee te eten. Rampenplan verzorgt dit al jaren ontzettend goed, met hulp van een ieder die een handje mee wil helpen.

Maar sinds een aantal jaar is er iets vreemds aan de hand. Als de rij voor het eten zich vormt, en de mensen langs de kraampjes staan te kletsen en wachten op een (h)eerlijk bord eten, hangt er een lucht van verschroeid vlees. Er is namelijk een groep mensen die, naast die rij hongerige wereldverbeteraars, zit te barbecueën. En dát is mij een doorn in het oog.

Ik snap niet hoe een plek die vrijheid predikt, kan toestaan dat er mensen zijn die de kadavers van onze mede-aardbewoners staan te verschroeien. De bio-industrie in het algemeen, en de vlees-industrie in het bijzonder, symboliseren voor mij exact het tegenovergestelde van de Pinksterlanddagen. Waar de Pinksterlanddagen voor vrijheid, gelijkheid, solidariteit en strijd staan, staat de dierenindustrie voor slavernij, onderdrukking van mens en dier, moord, gevangenschap, natuur en milieuvernietiging, enzovoort. En ik snap niet dat een plek en evenement dat alcohol en drugs verbied, (h)eerlijke veganistisch voedsel aanbied en streeft naar vrijheid en gelijkheid, wel toe kan staan dat er dode dieren worden gebraden.
Niet alleen vind ik het onbegrijpelijk dat dit word toegestaan (een simpele regel als geen vlees op de PL, doe dat maar lekker buiten het terrein, zou het probleem oplossen). Ook de manier waarop het gebeurt snap ik niet. Deze mensen zitten midden op het kampeerterrein, daar waar iedereen langs loopt, te barbecueën. Dit is een ontzettend provocerend statement, een grote middelvinger naar een ieder die voor natuur en dieren(rechten) strijd. Een middelvinger naar de mensen van Rampenplan, die zich inspannen om voor iedereen op de Pinksterlanddagen veganistisch eten te voorzien.

Ik wil jullie als organisatie van de Pinksterlanddagen dan ook vragen om dit jaar een nieuwe regel in te stellen. Een regel die stelt dat vlees niet welkom is tijdens de Pinksterlanddagen. Prima als mensen dit buiten het terrein doen, net zoals alcohol en drugs, maar niet op het kampeerterrein.

Ik kijk uit naar jullie reactie.

Strijdbare groet,
Puk


Re: Open brief: Vlees op de Pinksterlanddagen

Hallo Puk,

Ik snap deze open brief zeker! Zal het niet beter zijn geweest om deze brief in eerste instantie naar de organisatie zelf te hebben gestuurd?
Wil je graag dat er hier een dialoog over opgang komt? Ik krijg heel erg het gevoel dat er namelijk op deze manier veel mensen gaan modder gooien over de PL en dat mogelijk niet goed komt ten behoeve van de sfeer.
Veel succes en ik hoop zeker dat je alsnog zult genieten van dit mooie weekend.

Vleesch

Voor de trollen de discussie overnemen wil ik kort reageren op je oproep. Ik ben zelf geen regelmatige kampeerder op het terein tot Vrijheidsbezinning en ga zelfs niet naar de PL dit jaar, maar ik denk toch dat het goed is om wat perspectief te geven bij je oproep. Het terein bestaat niet bij de gratie van een paar dierenrechtenstrijders of veganisten. De PL zelf, wordt ook niet georganiseerd door (lauter) veganisten. Vele jaren hebben mensen zich voor behoud van dat terein en voor de organisatie van de PL ingezet. Als bezoekers van de PL hen gaan vertellen wat zij wel en niet mogen doen, dan denk ik dat het hek van de dam is, met alle respect. Als de PL voor jou een moeilijke ervaring is omdat mensen er vlees bereiden...dan moet je misschien overwegen niet te gaan. Er is meer dan genoeg gelegenheid om veganistisch te eten op de PL. Toch denk ik dat je anderen je leefstijl niet moet willen opleggen. Wat voor beweging zijn we als we geen voeling meer hebben met mensen die anders denken en leven dan wij/jij. Hoe je je ook voelt over veganisme, de strijd alleen daarrond focussen is wat mij betereft een heel ongezonde keuze... niet te zeggen een die nodeloze verdeelheid zaait.

veganisme/veganistisch

ik kan als vleeseter prima samen met de veganisten te strijden tegen de bioindustrie. ik wil ook best rekening houden met veganisten door samen geen vlees te eten. ik kook graag veganistisch. maar ik ben dus niet veganistisch. ik eet vlees. ik denk dat het goed is als er meer veganistisch voedsel wordt gemaakt. een niet-veganist kan ook veganistisch eten. ik denk dat dit makkelijker gaat door mensen te overtuigen, dan ze te verbieden. als je als iets wil verbieden doe je het tegenovergestelde: je ontneemt mensen een keuze. steeds meer mensen maken een keuze voor veganistisch eten, ook niet veganisten.

Beste NN en NN, Bedankt voor

Beste NN en NN,

Bedankt voor jullie reactie.

NN(1) Ik heb de brief ook direct naar de organisatie gestuurd. Maar ik vind dat deze discussie breder gevoerd moet worden, en ik weet dat er een hoop mensen zijn die er net zo over denken als ik. Daarom heb ik besloten om dit als open brief te sturen.

Ik weet heel goed dat het terrein en de pinksterlanddagen niet bestaan voor en door veganisten. En ik ben ook zeker niet van mening dat iedereen maar veganist moet zijn. Dat is een persoonlijke keuze. Maar ik vind zeker wel dat we mensen kunnen vertellen wat ze wel en niet mogen doen. En dat doen we ook.
We doen dit tijdens de PL; geen alcohol/drugs op het terrein, geen racisme, sexisme of andere vormen van discriminatie. En we doen dit in onze strijd voor een rechtvaardigere wereld. We vertellen overheden dat ze geen mensen mogen onderdrukken, we vertellen bedrijven dat ze het milieu niet mogen vervuilen, we vertellen groepen mensen dat ze anderen niet als minder waardig mogen behandelen, enzovoort, enzovoort. En als ze niet luisteren, dan gaan we zelfs veel verder dan vertellen, dan dwingen we het af! Door middel van protest, blokkades, sabotage, enzovoort vertellen we continu aan mensen wat ze wel en niet mogen doen!

Wanneer iemand openlijk racistisch is tijdens de PL, zouden we dit dan tolereren? Zouden we zeggen: "ach we mogen onze overtuiging/levensstijl niet opleggen aan andere mensen" ?? Of zouden we met harde hand ingrijpen? Zouden we zeggen dat hier geen plek is voor discriminatie? Als er mensen zouden zijn die producten die uit slavernij zijn verkregen op de PL proberen te verkopen. Zouden we dan zeggen: "ach we mogen onze overtuiging/levensstijl niet opleggen aan andere mensen" ?? Of zouden we ze vertellen dat ze direct moeten stoppen?
En waarom is het anders als het om het eten van vlees gaat? Waarom mogen mensen tijdens de PL actief bijdragen aan de systematische mishandeling en moord op dieren, de planeet en mensen??

En NN(2) als je mijn brief goed gelezen zou hebben, dan had je gesnapt dat het mij juist niet gaat om veganisme. Ik wil juist niet "de strijd alleen daarrond focussen". Want het terrein bestaat inderdaad niet "bij de gratie van een paar dierenrechtenstrijders of veganisten". Ik ben zelf geen dierenrechtenstrijden, of veganist for that matter. Ik ben wel iemand die de strijd tegen de kapitalistische industriële samenleving als geheel belangrijk vind. En zoals ik al in mijn brief schreef "Waar de Pinksterlanddagen voor vrijheid, gelijkheid, solidariteit en strijd staan, staat de dierenindustrie voor slavernij, onderdrukking van mens en dier, moord, gevangenschap, natuur en milieuvernietiging, enzovoort." De bio-industrie is de grootste bron van broeikasgassen en de drijvende kracht achter mensenrechtenschendingen, natuurvernietiging en dierenleed.
Waarom staan we dit toe op de PL, terwijl we zo veel andere dingen niet toestaan??

Mijn vraag is niet om mensen te verbieden om vlees te eten, mijn vraag is om het eten van vlees niet toe te staan op het terrein. Wie zich daar door beroofd voelt van haar/zijn vrijheid kan vlees eten in het bos of in het dorp, net als bier drinken en speed snuiven.

De schrijver kan het goed

De schrijver kan het goed verwoorden en ook ik erger me groen en geel aan het consumeren van dierlijke producten tijdens een bijeenkomst die zich lijkt te presenteren als een bijeenkomst/gathering waar een totale strijd voor de vrijheid actief is. Blijft natuurlijk wel dat ook personen die niet aan de gathering deel willen nemen welkom zijn op de camping zelf, vandaar ook dat het me lastig lijkt zoiets als gedragsregel te verlangen. Máár, heeft de schrijver al overlegd met de organisatie/campingbeheerders? Misschien dat een discussie hierover op de PL zelf ook nog wel een mooie aanvulling is voor het verbeteren van de PL zelf!

De Pinksterlanddagen

De Pinksterlanddagen organisatie heeft zich altijd bereid getoond om te leren en doet aan zelfreflectie. Sinds 2013 schittert dat er vanaf. Aan de intentie kan het niet liggen.

Appels en Spekkjes?

Ik vindt de vergelijking tussen dingen als racisme en millitarisme op een kant met vleeseten op te andere kant gewoon niet kloppen en zeker ook niet kunnen.

Terwijl er zeker goede argumenten zijn om geen vlees te eten ivm de ecologische voetafdruk ervan, is de argumentatielijn van de 'medeaardebewoners' en de 'verschrikkelijke verschroeing' ervan op de barbecue walgelijk sentimentalistisch en nagenoeg religieus. In iedere geval iets waar een rationalistische beweging better een paar dikke vraagtekens bij kan zetten.

Veganisme en soortgelijk lifestyle keuzes worden weliswaar steeds centraler bij de identiteitsvorming van jongere generaties linksradikalen, maar hoe 'links' deze keuzes en onderliggende 'principes' dan allemaal zijn wordt in iedere geval niet met een koel hoofd bediscuteerd.

Dus, ipv een vleesverbod op te roepen (en een crisisteam erop af te sturen , wie weet ...) lijkt het me zinnig om deze discussie op de PL eens openlijk te gaan voeren

Vleesch

Puk, bedankt voor je reactie. Ik wil nog graag kort reageren op jouw reactie.

Je schrijft: "We doen dit tijdens de PL; geen alcohol/drugs op het terrein, geen racisme, sexisme of andere vormen van discriminatie."

Het gaat in deze zin volgens mij om die eerste "We". Dit zijn namelijk zaken waarin we elkaar, als verschillende individuen bij elkaar op een kampeerterein, blijkbaar voldoende kunnnen vinden. Over de vlees kwestie is dat (mijn ziens) duidelijk niet het geval. Als je daar verandering in wilt gaan brengen moet je actie gaan voeren tegen de mensen die openlijk vlees bereiden. Daarmee drijf je een wig tussen jezelf, je medestanders en de anderen bezoekers die het niet met jullie eens zijn, en zorg je voor verdeelheid.

"En we doen dit in onze strijd voor een rechtvaardigere wereld. We vertellen overheden dat ze geen mensen mogen onderdrukken, we vertellen bedrijven dat ze het milieu niet mogen vervuilen, we vertellen groepen mensen dat ze anderen niet als minder waardig mogen behandelen, enzovoort, enzovoort."

Overheden en bedrijven zijn iets anders dan individuen. Dat is een erg belangrijk verschil, daarom voeren we (in iedergeval ik) daar actie tegen en niet tegen de individuen die bepaald werk doen. Verder vertel ik groepen mensen niks over hoe ze andere mensen moeten behandelen (ik ga bijvoorbeeld orthodoxe joodse mannen niet vertellen dat ze vrouwen een hand moeten geven of shjador dragende vrouwen niet vertellen dat ze mannen moeten aankijken als ze met hen spreken.). Als ze hun manier van handelen proberen op te leggen aan anderen, dan kom ik in actie.

Ik wil je niet aanvallen, maar ik denk echt dat je op de verkeerde weg bent als je dit punt wilt doordrijven.

Wow.

Een vorm van onderdrukking die zo ontzettend makkelijk te beëindigen is, anno nu. Dat daar nog over gediscussieerd moet worden.

-

Iemand mag van mij best op de camping een onderweg gevonden stukje roadkill bakken, geen probleem hoor.
Ik vind niet dat Puk hier een wig drijft tussen mensen, dat doen de vleeseters. Deze domme losers zijn blijkbaar te beroerd om een paar dagen gewoon te eten wat de pot schaft.
Hoe verslaafd ben je dan.

.

.

ok

Ik ben zelf niet eens vegetariër, maar zou het ook niet in mijn hoofd halen om op de PL te gaan zitten barbecueën. Nu weet ik niet wie het zijn die het doen, als het de vaste bezoekers van het terrein zijn dan kan ik me er wel iets bij voorstellen. Wij als PL bezoekers zijn natuurlijk wel bij hen te gast, beetje lastig om voor hen de regels te gaan maken dan. Je kan het ze evengoed wel vragen er rekening mee te houden natuurlijk. Als het PL bezoekers zijn, vind ik het wat anders, je weet waar je heengaat en dat zoiets ongewenst is. Ook in dat geval kan het met een goed gesprek wel opgelost worden denk ik, crisisteams en harde hand vind ik vooralsnog niet nodig.

"Het veganistisch eten is een

"Het veganistisch eten is een symbool en praktijk voor eerlijk eten, zonder onderdrukking van mens, dier of de planeet."

oh ja? vraag dat maar eens aan verschillende boeren, voornamelijk in de niet-westerse wereld, of mensen die voor groente-producerende bedrijven werken. Ook is groenteproductie niet altijd goed voor de aarde.

Ik snap je punt, en ik wil dit ook niet als tegenargument gebruiken en zeggen dat het geen reden is om veganist te zijn, of om te zeggen dat vlees eten ok is, maar deze stelling is gewoon ronduit niet waar.

Beste Puk en vooral alle

Beste Puk en vooral alle andere dierenrecht activisten,

De uitdaging van links of anarchistisch is dat er kan worden samengewerkt. In heel veel situaties is dat het moeilijkste omdat de ideeen persoonlijk worden ervaren. Soms worden er wel afspraken gemaakt en dat drank en drugs verboden is heeft een goede reden. Het verbieden van vleesconsumptie heeft dat niet. Drugs en drankgebruik kunnen letterlijk sociale verhoudingen verstoren met bijvoorbeeld fysiek geweld. Een braadlucht van vlees kan slechts de mensen verontwaardigen die vegetarier of veganist zijn en het bederft misschien hun eetlust.

Het wordt tijd dat de dierenrechten beweging zelf ook eens ter discussie komt te staan. Als je de strijd tegen speciesisme consequent hanteert dan zijn er ook ethische opvattingen over de eigenschappen van de mens die ter sprake komen. Veel veganisten zullen zeggen dat de mens geen vlees nodig heeft. Anderen zeggen zelfs dat de eigenschappen van mensen kunnen veranderen naarmate ze meer of minder vlees consumeren. Een discussie waar dierenrechten activisten meer over kunnen vertellen dan ik.

Ik kan jullie vertellen dat de academische kritiek op speciecisme ook vergaande gevolgen kan krijgen in de maatschappelijke context. Soms zullen de rechten van een dier de overhand kunnen krijgen op die van een mens. Zodra de mens tijdelijk of met lange duur niet of nauwelijks over zichzelf zou kunnen beslissen dan voldoet hij/zij niet meer aan de eigenschappen die een mens zou moeten toe behoren. In de tot nu toe academische discussies kunnen mensen met een beperking soms minderwaardig worden gesteld aan bijvoorbeeld dierenrechten voor een aap.

De ervaring leert dat je met radicale boodschappen altijd moet proberen een dialoog te zoeken waarin allerlei mensen met gedachten hun argumenten kunnen en mogen ventileren. Er zijn ook mensen en vanzelfsprekend dieren die niet aan de discussie kunnen deelnemen. Er zijn goede argumenten nodig om uit te leggen dat vlees consumeren verboden wordt. Ik kan me voorstellen dat we dan ook gaan uitleggen wie wel of niet links of anarchistisch is. Zijn er eigenschappen van de mens die juist wel of niet voldoen aan het criterium van de ideale bezoek(st)er van Pinksterland.

Ik herinner me een onderzoek van de Frankfurter Schule over autoritaire persoonlijkheden. Dat zou volgens hen mogelijk de oorzaak zijn van onderdrukking, oorlog en geweld. We weten nu dat de ecologische strijd, de strijd tegen het kapitaal, racisme, patriarchaat, militarisme en imperialisme veel complexer is dan het zoeken naar 'rotte appels' op het terrein van de Pinksterland dagen.

http://www.doorbraak.eu/gebladerte/00845p51.htm

Sorry hoor, je reactie ziet

Sorry hoor, je reactie ziet er heel welbespraakt uit enzo, maar onderdrukking blijft onderdrukking. De ervaring leert dat zijwegen inslaan van het eigenlijke onderwerp dienen om bepaalde tradities in stand te houden. Wanneer er als 'staalkaart van de anarchistische beweging' gepretendeerd wordt tegen onderdrukking te zijn is het geloofwaardiger om bepaalde hardnekkige vormen van onderdrukking dan ook niet te faciliteren, lijkt me. Indien niet, is eerlijkheid over welke vormen van onderdrukking wél kunnen het minste.

"er zijn goede argumenten nodig"

Sytx, die argumenten zijn welbekend bij zo'n beetje iedereen die langer dan een paar jaar in de anarcho-scene rondhuppelt. Veevoer vereist een hoop land en drinkwater en als de opkomende "middenklasse" in Azie en Afrika hun vleesconsumptie opschroeven naar wat nu gebruikelijk is in "westerse" landen dan is het snel uit met de pret

Ik ben het met Loet eens dat het bij de PL-organisatie een "hamerstuk" zou kunnen zijn.

Ik voorzie meer discussie als we erop zouden wijzen dat tabak roken net zoveel regenwoud kost als vlees eten, en voorstellen dat we dus ook het roken naar buiten het terrein verbannen.

Beste Loet en Ronaldo bedankt voor jullie reactie,

Beste Loet en Ronaldo bedankt voor jullie reactie,

De ongebreidelde en doorgedraaide vleesindustrie moet inderdaad ter discussie staan. Rampenplan verzorgt dit al jaren goed, aldus Puk. Als we het gelijk bij andere mensen gaan opdringen en proberen een 'nieuwe' mens te creeeren die in staat zou moeten kunnen zijn zich van elke onderdrukkingsvorm te kunnen distancieren zijn we verkeerd bezig. De realiteit is nou eenmaal zo, dat distancieren niet voldoende is. Bovendien kunnen 'lifestyle' activisten onmogelijk strijden voor een rechtvaardige wereld omdat ze zichzelf in de praktijk belangrijker vinden dan de mensen die andere gedachten hebben. Ik weet dat samenwerken moeilijk is maar het zijn zo langzamerhand ook de mooiste ervaringen die ik heb opgedaan en nooit zal vergeten. Het is een eenvoudige gedachte om te denken dat –de wereld veranderen- bij jezelf begint. De 'kapitalistische industriele samenleving', waarover Puk schrijft, verandert met collectieve strijdvormen en vooral met mensen die nog nooit van de Pinksterlanddagen hebben gehoord.

Ik wens jullie veel succes met de one-issue strijd en de veronderstelde totaalstrijd waarover Puk schrijft herken ik bij jullie allemaal niet terug. Het is vooral ook vreemd te lezen dat Puk voor een verbod op vleesconsumptie is terwijl het hem niet gaat om veganisme. "Waar de Pinksterlanddagen voor vrijheid, gelijkheid, solidariteit en strijd staan, staat de dierenindustrie voor slavernij, onderdrukking van mens en dier, moord, gevangenschap, natuur en milieuvernietiging, enzovoort,” aldus Puk. Dit is meten met twee maten. Hij beweert totaalstrijd belangrijk te vinden maar is nadrukkelijk voor een verbod op vleesconsumptie. Als het braden van vlees tijdens de Pinksterlanddagen verboden wordt zijn de bezoek(st)ers dan praktisch een ander mens? @ Ronaldo, is hier een direct verband te leggen met jouw opmerking? “Veevoer vereist een hoop land en drinkwater en als de opkomende "middenklasse" in Azie en Afrika hun vleesconsumptie opschroeven naar wat nu gebruikelijk is in "westerse" landen dan is het snel uit met de pret.”, volgens mij niet.

Beste sytx

Jammer dat je grijpt naar de denigrerende dooddoener 'lifestyle' activisme, en ervan uitgaat dat ik mezelf in de praktijk belangrijker vindt dan mensen die andere gedachten hebben?
Nog meer jammer vind ik het, dat je me veel succes wenst met de one-issue strijd zonder dat we elkaar echt kennen. Ik heb niet zo heel lang geleden nog 5 1/2 dag in een cel doorgebracht als verdachte van een ander issue n.l. de strijd tegen opsluiting van gezinnen zonder papieren. Dit niet om op m'n borst te slaan, maar om aan te geven dat het kan dat mensen zich voor meerdere issues inzetten..
Overigens wil ik niemand 'iets opdringen'. Ik wijs slechts op het gegeven dat alle onderdrukking onderdrukking is, ongeacht hoe het jou of mij uitkomt.

buitensporige agro industrie op wereldschaal

Hallo Loet, Ik kreeg niet de indruk dat jij naast het veganisme ook nog andere interesses had, excuses daarvoor. Zoals ik al eerder schreef wordt het anti speciecisme niet kritisch genoeg benadert. Ik heb bewondering voor 'vrolijke veganisten' maar niet voor autoritaire persoonlijkheden die een verbod op vleesconsumptie willen. Ronaldo deed, naar mijn mening, nog wel een beknopte poging om uit te leggen waarom (vleesminderen) veganist als symbool van verzet kan zijn. Het dagelijks consumeren van vlees leidt tot een buitensporige agro industrie op wereldschaal. Toch zijn individuele beslissingen in de trend van bijvoorbeeld een vegan lifestyle niet genoeg om structurele veranderingen te bewerkstelligen.

Ik ben optimistisch geworden nu je me hebt verteld dat jij je ook inzet voor mensen zonder papieren. De migratie van arbeider(st)s en de vluchtelingen wereldwijd zijn misschien nog wel belangrijker om te bediscussieren, zodat we blijven begrijpen hoe mensen onophoudelijk collectieve strijdvormen blijven opzoeken. Zolang er ongelimiteerd geld verdient kan worden aan elementaire levensmiddelen en -behoeften is de meerderheid er de dupe van. Generaties lang ontvolkt het platteland op wereldschaal omdat kleinschalige en zelfvoorzienende gemeenschappen hun zeggenschap kwijtraken over hun dagelijks bestaan. Mensen moeten keuzes maken en kiezen niet vrijwillig voor het materialisme wat hen wordt opgelegd.

Autoritaire cijfers

1 hamburger = 2350 liter water
1 liter melk = 1050 liter water
1 sojaburger = 160 liter water

Inclusief de verpakking. Tel uit uwe winst

http://doc.utwente.nl/77190/

beste sytx

Ik snap je vraag niet helemaal. Nee, van 3 daagjes geen vlees wordt je geen ander mens. Wat ik bedoelde is dat als een (paar) miljard mensen hun vleesconsumptie ver drie-vier-vijfvoudigen omdat de USA of de EU hun voorbeeld zijn, we weldra in een situatie terecht kunnen komen waarin er echt niet genoeg te eten is voor alle mensen.

Overigens was het deze maandag de allereerste meatless monday op de radboud universiteit hier. Drie vegetarische menu's om uit te kiezen in de mensa, ipv 1 vegetarisch en 2 met vlees. geen idee hoe lang het gaat duren, maar "vraag & aanbod" zullen wel de doorslaggevende factor zijn

nazi praktijken

Op de Radboud Universiteit wordt deze betutteling ook niet gepikt.
Meat free monday verdeelt Radboud Universiteit
http://www.gelderlander.nl/extra/dgstudent-024/meat-free-monday-verdeelt...
Geen betutteling op m'n Refterbordje
https://www.facebook.com/geenbetuttelingopmijnrefterbordje
Vleesvrije dag RU valt zwaar op de maag
http://www.ans-online.nl/blog/vleesvrije-dag-ru-valt-zwaar-op-de-maag

nazi praktijken??

Ga es in die stallen kijken waarin kippen, varkens en andere dieren opeengepakt hun hele korte leven lang in hun stront worden mishandeld en zitten te wachten tot ze worden vermoord voor 'onze' consumtiewaanzin en kom dan nog es aan met 'nazi praktijken'. Reality check please!

Nu ben ik zelf een

Nu ben ik zelf een vegetariërs, maar met dit soort achterlijkheid heb ik bijna zin om met een bontjas het terrein op te gaan en eens een speenvarkentje te roosteren. Dieren eten vergelijken met nazisme. hahaha.

hmm

Volgens mij werd juist veganisme vergeleken met nazi praktijken.

andersom:

Volgens mij hebben de nazi's hun uitmoordmachine naar voorbeeld van de slachtindustrie gemaakt, de systematiek ervan, de georganiseerdheid... plaats nu in deze tijd mensen in plaats van de varkens en de kippen in die situatie en vertel me nog eens dat het er niet verdacht veel op lijkt.

-

En wie zijn deze studenten dan, met hun enorme luxeprobleem, met deze straf, een vegetaries menu. Misschien zouden we jou en je studentenvriendjes even aan jullie enkels uit het raam moeten hangen, het zou wel op z'n plaats zijn. Anarchisten vergelijken met nazi's, onsmakelijker dan dit kan het niet worden.

Anarchisten zijn niet bevrijd

Anarchisten zijn niet bevrijd van walgelijk gedrag dan wat je aantreft bij andere mensen. Het zijn geen ubermenschen of zo. Sterker nog: Er is in de scene zoveel ruzie en geweld dat ik eerder andersom denk. Het feit dat je poogt om anarchisten ontslaat van dit soort gedrag is de perceptie die je ook aantreft bij religieuze gekkies: die verheffen hun eigen soort ook boven dat van anderen.

"The creatures outside looked from pig to man, and from man to pig, and from pig to man again; but already it was impossible to say which was which.”

Waar is de Anarchist ?

Begrijp ik het nu goed?
Zijn de mensen tegenwoordig niet meer in staat hun behoeftes uit te stellen, moet allles kunnen en liefst meteen.
verworden de pinksterlanddagen ook tot een pretpark met ongebreidelde consumptie, waaar geen enkele ideologie meer achter zit.
jammer!!!!!!!

-

Mijn oordeel over iemand hangt niet af van eetgewoonten. Ik ben voor een verbod omdat de anarchie, of noem het anarchisme, anders te veel een vrijblijvende aangelegenheid wordt. En dat is het niet.

meatless monday op de radboud

Stelletje verwende aanstellers... Meatless Monday is maar 1 dag in de week, en twee maanden op proef. Het betekent dat je in de mensa drie vegetarische borden eten kjunt krijgen, ipv 2 met vlees en 1 zonder. NIemand is verplicht daar te eten. De HAN is vlakbij

Veel plezier met de BIFI worsten!

Hallo Ronaldo, bedankt voor je reactie en de opmerking dat je met 3 dagen vegan geen ander mens wordt. Mijn mening is dat, ook als je onophoudelijk vegan bent, je geen ander mens kan worden. Ik respecteer veganisten als persoon en vooral zodra we kunnen samenwerken met allerlei strijdissues. De ervaring leert dat, hier en elders, er nog steeds te veel vlees gegeten wordt en dat terwijl de meerderheid van de vorige generaties vlees dagelijks niet consumeerden. Er blijft ook vooral een schaarste van levensmiddelen en andere levensbehoeftes, zoals wonen, werken, gezondheidszorg en onderwijs. De fixatie op een 'one issue' en vooral een verbod op vleesconsumptie, tijdens de Pinksterland dagen, geeft een vertekend beeld van de broodnodige discussies en kritische strijdvormen die we gezamenlijk nastreven. Vegan en bijvoorbeeld no border anti-racisten, dumpster divers, anti-imperialisten, chaoten, anarchisten, de anti-psychiatrie beweging, autonomen, eco-activisten enz. ontmoeten elkaar in een 'open community' tijdens de Pinksterlanddagen. Ik stelde eerder dat het vreemd is om te lezen dat Puk voor een verbod is op vleesconsumptie terwijl hij beweert dat het het niet gaat om veganisme. Persoonlijk heb ik ook ervaringen dat ik vlees weigerde en de idiote reacties die hierop volgden. Dat maakt me geen beter mens om een samenkomst te organiseren waarin mensen geweigerd worden die gewend zijn om vlees te eten en dat op de bbq gooien. Drank en drugs is een andere issue omdat mensen daadwerkelijk kunnen veranderen in potentieel chaotische geweldplegers. Andersom zijn er ook ervaringen dat er bezoek(st)ers zijn die niet altijd het veronderstelde gedrag vertonen wat we gewend zijn, waar ligt de limit? Wie voelt zich een beter mens om anderen uit te sluiten? Juist, ja! Er wordt geen drugs en drank getolereerd. Geen geweld, sexisme, commercie en racisme. Allemaal vooronderstellingen die vaak niet uitkomen omdat mensen zich anders gedragen en terecht hierop aangesproken kunnen worden. De bbq punks zijn nu aan de beurt en dat is een goed argument ;) zolang de sympathisanten voor een vleesconsumptie verbod maar niet denken dat er een hemel op aarde is. Ik respecteer de voortdurende historie van de Pinksterland dagen omdat er nergens anders een locatie en evenement is die dat ook doet. Veel plezier met de BIFI worsten, drank in bronwater of frisdrank flessen, de poeder in sanitaire ruimtes, het subjectivisme, Fb en andere digi individuum sociale media activiteiten enz. De Pinksterland dagen zijn van de vrije socialisten en voor iedereen! Vegan en bijvoorbeeld no border anti-racisten, anti-imperialisten, chaoten, anarchisten, de anti-psychiatrie beweging, autonomen, eco-activisten enz. Ciaooo!

Ruis

Even terug naar start? Verboden werken sowieso nergens lijkt me. Ik ben er niet voor, en zal er nooit voor pleiten. Mensen uitsluiten lijkt me een slecht idee, behalve uitsluiting van (al dan niet crypto-) fascisten :)

Wat ik me wel afvraag, waarom het zo moeilijk is voor anarchisten die dieren consumeren om straight forward erover te zijn dat ze deze specifieke vorm van onderdrukking wél OK vinden. En waarom allerlei zij-stapjes gemaakt worden zodra dit ter sprake komt. Afleiding van het topic?

Ook vraag ik me af hoe die selectieve onderdrukking zich vervolgens rijmt met anarchie. De kern ervan bestaat immers uit het niet willen onderdrukken en overheersen, of heb ik dat altijd verkeerd begrepen en is er een ''uitzonderingsclausule'' voor het behandelen van dieren als gebruiksvoorwerpen..

Groe(n)ten,
en productieve PL-dagen

Loet
vegan + teveel-issue practivist ;)

[troll verwijderd]

[troll verwijderd]

Run corpse eaters

Camping tot

Camping tot vrijheidsbezinning: "Er zijn al zoveel dingen verboden, er kan nog een verbod erbij"

Comment was hidden

Deze aanvulling voldeed niet aan de spelregels. troll time.

.

.

"Een stap voorwaarts, twee stappen achterwaarts!"

Beste Loet, Ik raak heel gauw cynisch (opnieuw excuses daarvoor) als one issues belangrijker worden dan de strijd tegen bijvoorbeeld het wereldwijde kapitalistische productie systeem, het imperialisme, de administratieve apartheid en racistische arbeidsdeling, het patriarchaat... Andersom snap ik de reactie van anderen dat ze geen boodschap hebben aan mijn linksradicale opvattingen zodra ze hierin niets herkennen wat hen bezighoudt. Het veganisme snap ik veel eerder zodra er over verschillende onderdrukking mechanismes wordt gesproken. De opmars van bijvoorbeeld de grootschalige vleesproductie kan ik niet alleen maar begrijpen omdat er vlees geconsumeerd wordt maar ook omdat er geld aan verdient wordt. Ik ben van mening dat ik me hiervan persoonlijk niet kan distantiëren zodra ik geen vlees meer consumeer. Wat mij betreft is m.n. de voortdurende 'interactie' tussen kapitaal en arbeid het uitgangspunt om te snappen welke collectieve strijdvormen zich blijven voordoen.

Het is een bijzondere ervaring om met verschillende mensen te werken die hun prioriteiten anders stellen dan ik dat gewend ben. Toch vindt ik het opvallend hoe eenzijdig het voorstel van een vleesverbod wordt benaderd. Misschien komt dat omdat ik vlees minder en geen veganist ben, ik denk van niet. Persoonlijk heb ik er niet veel moeite mee als er selectief vlees geconsumeerd wordt maar niet dagelijks. Het is belangrijk dat de grootschalige vleesproductie verdwijnt omdat het dier-, milieuonvriendelijk is en het maakt vlees ook exorbitant goedkoop.

Is hier sprake van selectieve onderdrukking? Zo ja dan ben ik van mening dat we elkaars selectieve onderdrukking mechanismes bespreekbaar kunnen maken zonder opnieuw een verbod te regelen. Welke omgangsvormen hanteren we nu nog zonder er eentje te overtreden? Ik herinner me discussies in de sociale strijdbewegingen tegen racisme en tegen het patriarchaat hoe we de essentie van racisme en vrouwenonderdrukking kunnen verklaren? Is de strijd tegen het wereldwijde kapitalistische productie systeem een andere strijd? Welke betekenis heeft de ecologische strijd? Dit zijn essentiele overdenkingen of zijstapjes, zoals Loet ze noemt. Een linksradicale discussie is nodig om voortdurend een kritische praktijk te kunnen blijven ontwikkelen.

@ Puk. Het is onzin om vleesconsumptie, drank en drugsgebruik op het terrein niet en buiten het terrein wel te tolereren.

"Een stap voorwaarts, twee stappen achterwaarts!" R. Luxemburg.

Beste Sytx

Bedankt voor je reactie. Wat je opsomt zijn essentiële overdenkingen inderdaad, maar zijstapjes van dit specifieke onderwerp. Dit onderwerp zie ik -net als andere issues- als onderdeel van 1 strijd tegen de uitingsvormen van kapitalisme.
Elkaars selectieve onderdrukking mechanismes bespreekbaar kunnen maken zonder opnieuw een verbod te regelen, schrijf je: helemaal voor. Het zou ook belachelijk zijn als ik voor een verbod zou zijn. Ben zelf ook niet vegan geboren, ofzo. Ik ben gewoon gaan zelf kijken in allerlei bedrijven en daarna kon ik deze vorm van onderdrukking niet meer goedpraten en tegelijk m'n eigen smoelwerk in de spiegel blijven waarderen. Zo werkte dat voor mij. Het inzicht dat je iets of iemand onderdrukt en dat het kan om ermee te stoppen moet niet vanuit een verbod komen, anders is het waardeloos (en niet blijvend). Maar ondertussen moorden, vervuilen en vernietigen ''we'' de planeet vrolijk verder dus ik snap de aanzet van Puk heel goed. Je moet ergens beginnen. Bij ''ons'' zelf?

Iedereen doet mee ;)

Hallo Loet, Op die paar honderd meter van het desbetreffende kampeer terrein in Appelscha kunnen we de 'paleis revolutie' niet verkondigen zodra nauwelijks iemand anders meedoet of er iets van gehoord heeft. Juist de zijstapjes nemen om over linksradicale theorie te discussieren zijn volgens mij belangrijk. Het gaat niet slechts over vleesconsumptie maar ook over andere onderdrukking mechanismes die naar mijn mening minstens zo belangrijk zijn om dagelijks linksradicale beslissingen te kunnen maken. Er zijn overal talloze initiatieven waar veganistisch gekookt wordt en ik doe graag mee. Er zijn landelijk en internationaal solidariteitsstructuren met arbeidsmigranten en vluchtelingen, er is verzet tegen strafkortingen van uitkeringsgerechtigden, er worden dieren bevrijdt, vrouwen en mannen weren zich tegen seksistische reclame en uitingen, er is protest tegen de koloniale slavernij en het alledaagse racisme, er zijn blockbusting initiatieven tegen commerciele reclame, er wordt leegstand en hiermee speculatie gekraakt, er zijn groenfront moestuinen in de stad en acties tegen de gaswinning, er is verzet door de Kurden tegen de IS, 21 maart is Newroz en anti-racisme dag, Greenpeace saboteert succesvol de visserij op de Noord Zee, er worden straathonden geadopteerd, er is verzet van thuiszorg medewerk(st)ers tegen de bezuinigingen op zorgvoorzieningen... Iedereen doet mee ;)

Nu we toch hier zijn ;)

OK. Terwijl iedereen meedoet in het verzet tegen al deze zooi, zou het tof zijn, als men toch al bezig is, zichzelf afvraagt wat consequenter is m.b.t. de totale vrijheidsstrijd: plannen maken/uitvoeren onder het genot van (ik noem maar wat) een broodje hummus met alfalfakiemen, of een stuk gekruid dierenlijk. Het één kost niet meer bereidingstijd, centjes enz. dan het ander..

De vleesetende mens op Appelscha

Volgens mij zijn de mensen -vaste kampeerders- die op de PL vlees eten, hele simpele mensen die langzaam aan uitsterven op het terrein.
Die misschien niet eens kunnen snappen wat de bio-industrie doet, en wat het openbaar vlees eten bij veganisten doet.
Heeft het zin om iets af te dwingen als mensen niet eens kunnen begrijpen waarom vlees eten niet oké is?

lekkere hoogdravende, uit de

lekkere hoogdravende, uit de hoogte dravende simpliciteit. met zulke oppervlakkige redeneringen bestendig je de status quo waarin je jezelf een superieure moraliteit kunt toe kennen. volgens mij heb je helemaal niet de ambitie alle onderdrukking de wereld uit te helpen, want kik je op jezelf op te hemelen door anderen als dom of lomp weg te zetten.

met zulke kameraden heeft de anarchistische beweging geen (externe) vijanden meer nodig, we maken elkaar zelf wel af.

de toon die sommigen hier hanteren, maakt dat ik wel sympathie kan opbrengen voor deze bbq'ende pl-gangers. het is zo betuttelend en autoritair om een verbod uit te willen roepen omdat het niet in jou straatje past, dat ik me misschien wel bij deze recalcitrante vleeseters ga aansluiten: voor verdraagzaamheid en tegen de betutteling!

Jammer.

Ik kan me voorstellen dat denigrerende opmerkingen over mensen die dieren consumeren in eerste instantie uitnodigen tot een felle tegenreactie. Echter, na een paar keer diep in- en uitademen: is het logisch om je ''aan te sluiten'' en bepaald onderdrukkend gedrag uit te voeren, puur en alleen omdat sommige mensen onzuivere argumenten gebruiken in deze discussie?
Als iemand zich denigrerend uitlaat over seksisten, ga je toch ook niet je erbij aansluiten en seksistisch gedrag overnemen uit sympathie met de vermeende underdog?
PS een verbod uitroepen lijkt me onbegonnen werk en kansloos, tenzij de rest van de planeet tegelijkertijd een verbod uitroept. En zelfs dan vraag ik me af of dat een blijvende verandering zou brengen: waarschijnlijker een tijdelijke gedragsverandering gebaseerd op angst voor sancties.. Maar ach, ik ben een idealist die misschien tegen beter weten in denkt dat verandering van binnenuit en onderop mogelijk is :)

-

Waarom zou je toestaan dat iemand een kiloknaller naar binnen werkt. Doe dat maar ergens anders. Jij hebt een stukje wild gehaald bij de poelier? Laat maar zien die kassabon. Hoe herkent de punkpolitie een zwerfkip. Dat wordt dan dus een heel gedoe, vandaar mijn duidelijke keus voor een verbod.

pijl en boog

Loopt genoeg wild rond in de bossen van Appelscha.

Doel van zo'n verbod

Een verbod zegt mij niks, dan gaan mensen zich drie dagen inhouden en daarna weer vrolijk verder, daar hebben de dieren geen moer aan. Het doel van zo'n verbod is dan puur gericht op een klote-gevoel voorkomen bij veganisten. Dat kan, maar voor mij persoonlijk hoeft dat niet: overal waar je komt wordt speciësisme aan je opgedrongen dus die drie dagen kunnen wat mij betreft dezelfde afspiegeling zijn van hoe mensen zich ''normaal'' buiten het terrein gedragen. Zal er alleen niet gezellig bij gaan zitten op het moment dat er zonodig een dierenlijk gegeten moet worden, omdat ik dieren eten niet normaal vind (zowel wilde dieren als dieren die eerst opgesloten hebben gezeten) -wil overigens niet zeggen dat ik meteen desbetreffende personen verwerp.

-

Met een verbod gaat het gelukkig weer gewoon om het alternatief. Als die paar dagen een afspiegeling mag zijn van hoe mensen zich normaal gedragen dan maak ik die fles wijn open. Die met een vaste plaats op het terrein zijn natuurlijk niet allemaal geheelonthouder.

Dit schiet niet echt op.

Lui die dieren consumeren ''simpel'' noemen, ik kan het nut er niet van inzien. Vrijwel elke veganist was ooit ook zo'n consument en heeft de inzichten ook niet 100% van zichzelf lijkt me. Iets anders is de consequenties van gedrag voor de dieren, mensen en de planeet benoemen.
''Wat het openbaar vlees eten bij veganisten doet'' is volgens mij geen zuiver argument om te wijzen naar wat er mis is met de gewoonte om dieren te consumeren. Veganisten zijn hier niet het slachtoffer.
Als mensen niet begrijpen waarom dieren eten niet OK is hebben ze waarschijnlijk meer aan een rationele uitleg.

Dat lijkt er meer op inderdaad

Maar ik was al een tijdje veganist.
Wel een beetje lui nn, zo'n linkje dumpen :P

linksradicale context

Beste Puk, Loet, Sytx, Molotof, vegan truth, Arbeiderkind, nn109, Ronaldo, Alex en nn-er(st)ers,

Het zou goed zijn om niet alleen maar over het verbod van vleesconsumptie te gaan discussieren. De actiebeweging en met name de dierenrechten beweging is kwetsbaar voor infiltratie van extreem-rechts. Loet stelde terecht: “Als mensen niet begrijpen waarom dieren eten niet OK is hebben ze waarschijnlijk meer aan een rationele uitleg.” Hoe eenvoudig kunnen mensen zichzelf introduceren als je tegen dierenleed bent? Loet en Puk waar blijft jullie linksradicale context om opnieuw argumenten te vinden voor het verbieden van vleesconsumptie tijdens de PL dagen?

Verbod

Nogmaals: ik wil geen argumenten vinden voor een verbod, want ik vind een verbod een slecht plan. Zie m'n eerdere reacties. Wat een ''linksradicale context'' betreft: vrijheid voor alles wat leeft, is dat genoeg? Voor mij wel, maar geen idee of dat een linksradicale context genoemd mag worden :)

Verder lijkt het me beter om in real life verder te discussieren, wellicht tijdens de PL-dagen (zag hieronder alweer een troll reactie *braak*).

vegan

Vegan is niet alleen een linkse hobby maar ook een extreem-rechtse.

Dag

Troll

dierenrechten

"De actiebeweging en met name de dierenrechten beweging is kwetsbaar voor infiltratie van extreem-rechts"
Dierenrechten beweging komt natuurlijk oorspronkelijk uit de extreem-rechtse hoek.

Dag

Troll
kusje

dierenrechten

Hoe hard je ook troll blijft roepen. De dierenrechten beweging heeft bruine wortels. Niet voor niets kreeg Hitler bij zijn verkiezingsoverwinning een felicitatie telegram van de vegetariërsbond.

slachtoffer ≠ dader

"Voor dieren zijn alle mensen nazi's, voor de dieren is het een eeuwig Treblinka." Holocaust-overlevende Bashevis Singer https://en.wikipedia.org/wiki/Animal_rights_and_the_Holocaust#Comparisons

"Ik heb zoveel leed

"Ik heb zoveel leed meegemaakt dat ik het leed van andere wezens kan voelen op grond van mijn eigen leed ... Zolang de mens dieren martelt en doodt, zal hij hij mensen martelen en doden en zullen oorlogen worden gevoerd omdat het doden eerst op kleine schaal moet worden aangeleerd en uitgeoefend." Edgar Kupfer-Koberwitz, Dachau-overlevende

Animal welfare in Nazi Germany

A law imposing total ban on vivisection was enacted on August 16, 1933, by Hermann Göring as the prime minister of Prussia.[11] He announced an end to the "unbearable torture and suffering in animal experiments" and said that those who "still think they can continue to treat animals as inanimate property" will be sent to concentration camps.
http://en.wikipedia.org/wiki/Animal_welfare_in_Nazi_Germany

Goh.

En nu het nut van deze eenregelige bijdrage aan de discussie?

[troll verwijderd]

[troll verwijderd]

Het is natuurlijk duidelijk

Het is natuurlijk duidelijk dat de mensen die barbecuen op de PL allemaal politieprovocateurs zijn die de discussie onder anarchisten willen afleiden van de werkelijk belangrijke zaken. Men doet er dan ook het beste aan om hen allemaal van het terrein te verwijderen.

Wat maakt men zich druk over

Wat maakt men zich druk over een beweging dat verzakt in sektarisch gedrag. Kenmerkend is het altijd en permanent zoeken naar daders of foute mensen. Zie de hekenjachten van de afgelopen jaren. Mijdt ze en ga niet. De organisatie bleek in vorige debacles al een ruggengraat van rubber te hebben. Weekdieren zijn het.

@ de cynici!

Discussies zijn belangrijk over praktijk en theorie! Dankzij Rampenplan is er heel lang een statement gemaakt over veganistisch eten gemaakt. Dat zullen ze vooral ook blijven doen omdat ze ruggengraat hebben. Niet omdat ze sektarisch zijn maar om iedereen kennis te laten maken met een veganistische maaltijd.

Shit ja, Rampenplan...

Shit ja, Rampenplan... Gelukkig is cafetaria Bikkels op loopafstand. Ik geloof dat je daar zelfs wel een haring kunt krijgen en dat is goed tegen de kater van al dat zuipen in het bos. En er zijn allerlei plekken in de buurt waar je redelijk betaalbare schnitzels kunt krijgen. Veel succes met de discussie!

Veel spannender is natuurlijk de vraag, of er nog mensen van het terrein verwijderd gaan worden dit jaar! Waarvoor die mensen weggestuurd gaan worden is dan verder niet zo interessant, maar het is wel het hoogtepunt van de PL. Vervolgens kan er dan nog een paar generaties lang nagepraat worden over het voorval.

Doe ons dus allemaal een lol en gooi weer eens een paar mensen van het terrein af! De reden kun je altijd achteraf verzinnen...

re:

>Vervolgens kan er dan nog een paar generaties lang nagepraat worden over het voorval.<

Waarvan akte.

Ondanks verwoede pogingen om

Ondanks verwoede pogingen om dergelijke voorvallen onder de mat te vegen, zoals de organisatie van de PL het liefst zou willen... Boter, hoofd!

Mocht je het gemist hebben en

Mocht je het gemist hebben en denken: Waar de fuck hebben die mensen het over...http://maikel.tiny-host.nl/scene_politics/

oja

Ja dat is waar ook, de "zaak M" .... is dat eigenlijk al in goede vrede opgelost?

Jammer dat de discussie zo eindigt!

Ik heb mijn best gedaan om uit te leggen dat een vleesverbod niet nodig is en volgens mij is Puk een onzin discussie gestart met zijn open brief op Indymedia. Inderdaad, het lijkt zo dat er de afgelopen jaren onterecht bezoekers geweigerd zijn en dat verklaart waarom een deel van de reacties zo kort en cynisch zijn. Openbaar is er weinig tot geen tekst en uitleg geweest over het wegsturen van bezoekers.

Ik bewonder de inzet van de voorbereidingsgroep van de Pinksterlanddagen omdat ze naar mijn mening voortdurend een brede interesse blijven tonen en vooral hun best doen om iedereen uit te nodigen. Rampenplan is wat mij betreft ook altijd bijzonder geweest omdat ze anders koken en eten dan ik gewend ben geweest, daarvoor dank! Ik vertrouw erop dat de 'organisatie' ondertussen ook is verandert zodat er niet opnieuw onnodig mensen worden weggestuurd of geweigerd.

-

Heb een groot deel van de discussie als tof ervaren waar de reacties on-topic waren, die van jou, moloto, puk, nn109 e.a. Dank daarvoor. Jammer idd dat het onderwerp blijkbaar omgebogen moet worden.

tof = mensen voor nazi's

tof = mensen voor nazi's uitmaken?

zuess

ha ha, tot het allerlaatste einde proberen te trollen.... daar waar de reacties on-topic waren, inderdaad, en daarom is de hele hitler-was-ook-een-veganist-trollerij verder genegeerd.
Het heeft deze discussie zeker veel goeds gebracht dat de mensen die de moeite namen om on-topic te reageren niet aan het trollen-voeden zijn geraakt. Bedankt! Als iedereen dat zou doen zou het Indymedia team minder werk hebben aan het weghalen van de zielige trolls.

Tja

Was toch een reactie op het vergelijken van vleeseters met nazi’s.

Het lijkt niet zo, het IS zo

Het lijkt niet zo, het IS zo dat er mensen onterecht zijn weggestuurd. De voorbereidingsgroep heeft tot op heden geweigerd om hierover een duidelijk standpunt in te nemen en het is dus ook zeker niet zo dat ze hun best doet om iedereen uit te nodigen. In tegendeel, de voorbereidingsgroep heeft tot nu toe een bijzonder staaltje onvermogen om de zaken intern op te lossen laten zien.

PL

Hoewel ik mijzelf belooft had te onthouden aan deze onzinnige discussie wil ik toch nog even het een en ander verduidelijken met betrekking tot de Pinksterlanddagen.

1. Vorig jaar, een paar weken voor aanvang van de Pinksterlanddagen was ik benaderd door een groep uit Nijmegen. Een groep die zich bezig hield met 'community responsibilty' of iets in die strekking. Deze beweerde benaderd te zijn door een 'aantal individuen' van de Pinksterlanddagen voorbereidingsgroep. Namen werden mij niet verteld. Mij werd verzocht om 'vanwege de gewichtigheid' niet te komen naar de Pinksterlanddagen. Ondertussen werd er gepoogd om een gesprek tussen mij en de Pinksterlanddagen groep te organiseren.

Enkele maanden later na geen gehoor heb ik weer contact opgenomen met deze Nijmeegse groep. Deze gaven aan dat zij geen mogelijkheden meer zagen om dit gesprek te organiseren vanwege de onwil of de niet bestaande behoeften van de voorbereidingsgroep.

2. Sinds de verwijdering heb ik nog nooit een gesprek gehad met wie dan ook van de voorbereidingsgroep. Daarnaast heb ik nooit via welk kanaal dan ook gehoord dat ik nog welkom ben op de Pinksterlanddagen. Het is mij even om het even of ik behoefte heb om daar aanwezig te zijn, echter vind ik het wel belangrijk om aan te stippen dat het mij onduidelijk is of ik mag deelnemen aan de Pinksterlanddagen of niet.

3. Het is mij nog steeds onduidelijk welke conclusies er zijn en waarom er een onderzoek is gestart naar mij in persoon. Wat ik wel weet is wie het persoon is geweest die deze verantwoordelijkheid op zich heeft genomen. Met betrekking tot de server vraag ik mij ernstig af waarom een persoon die zo techsavy is als als een bakelieten draaischijf telefoon dit heeft uitgevoerd en wat nu zijn conclusie precies is. Dat lijkt mij namelijk nogal lastig als je niet het verschil weet tussen een 0 en een 1.

Al met al heb ik de conclusie getrokken dat de voorbereidingsgroep de Pinksterlanddagen niet haar verantwoordelijkheid in het openbaar durft en wilt (te) dragen, zij geen behoefte heeft om een helder standpunt wilt formuleren en de geschiedenis van haar website heeft verwijderd.
"Tot vrijheid bezinning"? eerder: Vrijheid zonder verantwoordelijkheidsneming.

Afijn, succes gewenst op deze Pinksterlanddagen.

PL

De voorbereidingsgroep heeft het er druk mee. Maikel moet van tevoren benaderd worden om vooral niet te komen. Tijdens de afgelopen PL wordt iemand door een vriendje van de voorbereidingsgroep bij de kassa al tegen gehouden en onder dreiging met geweld de toegang ontzegt (hoezo machtsmisbruik???). Ondertussen worden onder het mom van "community responsability" mensen anoniem belaagd, beledigd en publiekelijk zonder enig bewijs aan de schandpaal genageld. Zelfs wanneer aangetoond wordt dat beschuldigingen absoluut onjuist zijn (zoals in het geval van Maikel) weigert de voorbereidingsgroep daarover excuus te maken. Sterker: ze verbieden hem de toegang gewoon nog een keer!
De voorbereidingsgroep schrijft dit jaar: "accepteer dat iedereen (die onrecht en/of onderdrukking heeft ervaren) expert is over haar/zijn eigen ervaringen en gevoelens."
Ik heb de indruk dat Maikel daar inmiddels inderdaad ook expert in is geworden als slachtoffer van de voorbereidingsgroep! Maikel, kan je daar geen workshop over houden volgend jaar tijdens de PL?
De sfeer op de PL is er niet fijner op geworden.

En over de start van dit onderwerp: mensen kunnen op heel veel manieren Anarchistisch zijn. De PL is volgens mij bedoeld voor een samenkomst van al die verschillende manieren van Anarchistisch zijn.
Dat kan door veganistisch te leven, maar ook door antimilitarist te zijn of mensen zonder papieren te helpen zichzelf te organiseren. De bedoeling was dacht ik, om dat begrip anarchistisch zo ruim mogelijk te interpreteren en een zo breed mogelijk programma te bieden en iedereen die bereid is de ander te respecteren in het verschillend zijn te respecteren (dat sluit racisten inderdaad uit).
Als mensen tijdens de PL (en de rest van het jaar) vlees willen eten, dan wil ik ze dat niet verbieden. Een beetje respect voor elkaar en elkaars levensstijl kan wel helpen. Daarmee bedoel ik dat een BBQ op het terrein een beetje ver gaat maar aan de andere kant is het ook niet nodig dat de voorbereidingsgroep (zoals vorig jaar) met een verhit verhaal komt dat iedereen die niet veganistisch leeft een moordenaar is.

Vraag

Op je laatste alinea: hoe zit het met de dieren? Gelden die niet als ''de ander"? Ik hoef er geen antwoord op, het zou tof zijn als je erover zou willen nadenken. Thnx.

Het recht van 'anderen'

Hallo Loet, ik weet niet wat nn doet maar ik wil je graag wel een antwoord geven. Een leestip is o.a. -De rechten van 'anderen'- van Seyla Benhabib. Ze pleit voor het recht van 'anderen' maar dan helaas wel in gradaties. Iets wat me doet denken aan de 'Praktische Ethiek' van Singer dat hij opportunistisch omgaat met het recht van 'anderen'. Benhabib spreekt over migratiecontrole zodra het welzijn van een gemeenschap onder druk komt te staan. Singer pleit voor dierenrechten en relativeert de context zodra er dierproeven nodig zijn voor het ontwikkelen van een medicijn tegen Parkinson. Bovendien leidt het speciesisme tot groteske resultaten als het om de discussie gaat over pasgeborenen die pas gehandicapt zijn. Zodra je voor een vleesverbod bent en consequent de linksradicale context negeert gradeer je mensen en dieren in een spectrum waarin ik niet wil mee denken en handelen. Het is allemaal niet zo eenvoudig zoals je suggereert want er kan een superioriteire houding ontstaan waarin je andere mensen als minderwaardig beschouwt. Bovendien kan een discussie over dierenrechten mythische proporties krijgen zodra je de volgende documentaire bekijkt: http://www.npo.nl/2doc-het-chimpansee-complex/26-05-2015/KN_1670006 Toen ik deze documentaire zag moest ik met regelmaat denken aan de witte folter die bij politieke gevangen plaatsvindt om ze opnieuw te traineren tot een gewenste 'individu'. Hoe denk je dat linksradicalen reageren als je een fervente voorstander van een vleesverbod bent en weigert een dialoog te beginnen over andere aspecten wat betreft mens en natuur? Je probeert daadwerkelijk consequent te zijn in de topic vleesverbod maar je vermijdt inhoudelijk het hekel standpunt om voorstander te worden van een veganisering van de eetcultuur. Er zijn talloze voorbeelden te noemen waarin ik mensen ontmoet in het vleesminderen en weigeren. In de samenkomsten hoor je ook persoonlijke ervaringen wat betreft vitamine B12 tekort. Heel veel mensen minderen vleesconsumptie om verschillende redenen.

-

Natuurlijk ben ik voorstander van zoals jij het noemt 'een veganisering van de eetcultuur', maar niet middels een verbod: ik dacht dat ik dat ondertussen duidelijk genoeg gemaakt had. Verder beschouw ik niemand die dieren consumeert als minderwaardig zoals ik ook al eerder had geschreven, dat zou ook belachelijk zijn omdat ik zelf ook niet als veganist geboren ben. Als je m'n reacties terugleest zal je kunnen opmerken dat ik m'n ogen niet sluit voor andere issues en daar ook direct actief voor ben.

Jawel ik denk er vaak over

Jawel ik denk er vaak over na.
Ik heb de persoonlijke keuze gemaakt om veganistisch te eten en geen huisdieren te hebben. Dat is een persoonlijke keuze die die mij niet tot een beter mens maakt dan mensen die een andere keuze maken. De keuze die ik heb gemaakt maakt het leven van dieren op aarde overigens niet beter. En die keuze is niet consequent. Als ik ziek ben en ik krijg antibiotica voorgeschreven dan slik ik die antibiotica (bacteriën zijn ook dieren) want ik wil leven. Ik ben onderdeel van de natuur, en in uiterste consequentie reageer ik als een dier - ik wil leven.
Ik ben van mening dat de mens onderdeel is van de natuur. Mensen die de natuur boven de mens stellen doen volgens mij eigenlijk precies hetzelfde als mensen die de natuur ondergeschikt maken aan de mens.
Ze vergeten dat wijzelf natuur zijn - hoe gedegenereerd ook - met alle dierlijke zwakheden die daarbij horen.
Ik hou heel veel van alle facetten van de natuur, dus ook van de mens. De keuzes die ik in mijn leven heb gemaakt zijn voornamelijk ingegeven door de liefde voor de natuur. Anarchisten (tenminste dat dacht ik voordat ik de PL voorbereidingsgroep aan het werk zag) erkennen veel meer dan andere linkse stromingen de vrije keuze van mensen en de veelzijdigheid van mensen. Mensen kunnen op zoveel verschillende manieren hetzelfde doel nastreven en niemand kan met zekerheid zeggen dat zijn/haar methode de enige juiste weg is. Dus laat eenieder eigen keuzes maken en laat de PL een verzamelplaats zijn voor al die verschillende mensen die ieder op een eigen manier proberen de wereld te verbeteren.
En laten we onszelf alsjeblieft niet al te serieus nemen, al zijn we idd met hele serieuze zaken bezig. Laten we onszelf altijd blijven bedenken dat het leven kort is en dat er tijd gemaakt moet worden om te lachen, te dansen, te vrijen en te genieten van al het moois dat de natuur te bieden heeft.
Ik aanschouw de natuur (inclusief de mens) in al haar diversiteit en dat roept heel veel verschillende emoties op (ook negatieve). Maar wie een PL organiseert zal volgens mij over die negatieve gevoelens heen moeten springen omdat de PL voor de hele Anarchistische beweging is, ook voor die mensen die je niet zo aardig vindt of waarmee je ruzie hebt of die naar jou overtuiging verkeerde prioriteiten stellen.
Daar kun je het tijdens de PL over hebben of de ruzie is zo opgelopen dat je elkaar een beetje moet ontlopen. Als de BBQ luchten over het hele terrein hangen dan kun je de "kannibalen" niet ontlopen. Maar als iemand voor zijn tent een plakje worst zit te eten...
De afgelopen paar jaar is de PL een wat sombere plaats waar heel veel "intimidatie" wordt geroepen en heel veel dwingend wordt opgelegd aan andersdenkenden (dus wie intimideert nou eigenlijk wie?).
Het gevolg blijkt dat steeds meer mensen de PL ontlopen. Het was zo'n vrolijke kleurige samenkomst, en het is verworden tot een zwartekousenkerk. Het zal allemaal wel heel politiek correct zijn, maar mijn revolutie is het niet.

Hoi

Bedankt voor je antwoord nn. Ik ben het op alle punten met je eens, met name ook wat je beschrijft over de PL-dagen. Voor mij was het dit jaar voor het eerst dat ik er was en misschien blijft het bij deze ene keer; ben geen voorstander van allerlei verboden en regels. Wel van de dialoog aangaan en ik probeer dat ook in praktijk te brengen, vandaar ook die vraag.

Misschien is het wat om eens

Misschien is het wat om eens een internationale Engelse brief te schrijven naar andere anarchistische federaties met wat hier speelt. De Appelscha festivalbezoekers zullen daar waarschijnlijk een heel correct verhaaltje tegen ophangen.

Is het niet eens een idee om

Is het niet eens een idee om een alternatieve voorbereidingsgroep op te zetten voor de PL. Eentje die zich organiseert en kijkt of er antwoorden zijn om deze macho mannen en vrouwen in het gareel te houden?

Ai...

Al resumerend... Mag ik tijdens PL mijn bifiworstje voor mijn tentje opsmikkelen, ja of te nee ? We zijn er helaas nog niet helemaal over uit... Tot volgend jaar iedereen!

Succes!

Is er een generatieconflict gaande?

Het lijkt me voor een deel van de bezoek(st)ers vervelend als er een eenzijdig beeld over de Pinksterlanddagen ontstaat. In deze digitale tijdperk zijn discussies zeldzaam en al helemaal als er conclusies aan worden verbonden. Ik mis de 'readers' en de artikelen ter voorbereiding van de workshops. Helemaal als je noodgedwongen tussen workshops moet kiezen die tegelijkertijd plaatsvinden? Hoe krijg je nu een realistisch beeld van anarchie in het algemeen en in het bijzonder? Ondanks tijdschrift de AS, 'Buiten de Orde!' het kwartaalblad van de Vrije Bond en de onregelmatige uitgaves van diverse anarchistische groepen in het land zijn er maar weinig publicaties. Een reader van de Pinksterlanddagen kan ik me niet eens herinneren. Opvallend is dat er op internet zelfs twee sites over Pinksterlanddagen te vinden zijn die niet of nauwelijks met elkaar corresponderen en dan is er ook nog een Facebook te vinden.

Als veganisten de overhand krijgen die voor een vleesverbod zijn dan ontstaat er naar mijn mening een eenzijdig beeld van de Pinksterlanddagen, maar de stereotype van de veganist wordt wel weer bevestigd. Discussies die van minstens zo'n groot belang zijn verdwijnen hierdoor helaas wel op de achtergrond. Wat is er allemaal zo anarchistisch als de meeste bezoek(st)ers individueel-anarchistisch zijn? Anarchie zonder socialisme zal neerkomen op de overheersing van de sterksten. Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Sociaal-anarchisme kan je het kort en bondig terugvinden. Tenslotte nog een link naar de veronderstelde grondlegger van het eco anarchisme http://nl.wikipedia.org/wiki/Murray_Bookchin

-

Weinig vertrouwen dus in anarchisten die dat woord socialisme vermijden. Lijkt me niet terecht.
Ik ben niet veganist maar wel voor een verbod. Als het nu al gaat over bifi's dan zit een een beetje verantwoord bakken er ook niet in.

[spam deleted]

[spam deleted]

Drip, Drip, Drip" Eat, sleep

Drip, Drip, Drip"

Eat, sleep and crap
For to prey on your needs
Down a dark street
In backwater Leeds
I seen yer comin'
Come in, lads!
You seen the ad?
Too bad, bad, bad

What you get
Is what you see
It's a trickledown theory
And it's coming to me
Life's a whip-round
And I've got the whip
It's a sinking ship
Drip, drip, drip

Drip, drip, drip goes the water

Take me in
Throw me out
Put me up
Let me down

Dark, satanic
Run-of-the-mill
Sing us a song
And I'll send you the bill
My nicotine grip
My smoking gun
It's how I get my fun
Better run, run, run

Your olfactory nerves
All up the spout
You can't smell a rat
When your rose is out
Rent-to-kill
By any other name
Kiss an old flame
Shame, shame, shame

Drip, drip, drip goes the water

Take me in
Throw me out
Put me up
Let me down

https://www.youtube.com/watch?v=ZC3lWlavNgk

I smell rats when my nose is

I smell rats when my nose is out!

[spam deleted]

[spam deleted]

Global IMC Network www.indymedia.org Afrika Ambazonia Canarias Estrecho / Madiaq Kenya South Africa Canada London, Ontario Maritimes Quebec Oost Azië Japan Manila QC Saint-Petersburg Europa Abruzzo Alacant Antwerpen Athens Austria Barcelona Belarus Belgium Bristol Brussels Bulgaria Calabrië Cyprus Emilia-Romagna Estrecho / Madiaq Euskal Herria Galiza Duitsland grenoble Hungary Ireland Istanbul Italy La Plana Liege liguria Lille Linksunten Lombardia London Madrid Malta Marseille Nantes Napoli Netherlands Northern England Norway Nottingham Oost-Vlaanderen Paris/Île-de-France Piemonte Poland Portugal Roma Roemenië Russia Scotland Sverige Switzerland Torun Toscana Ukraine UK-GB Latijns Amerika Argentina Bolivia Chiapas Chile Sur Braszilië Sucre Colombia Ecuador Mexico Peru Puerto Rico Qollasuyu Rosario santiago Uruguay Valparaiso Venezuela Oceanië Aotearoa Manila Melbourne Perth QC Sydney Zuid-Azië India Verenigde Staten Arizona Atlanta Austin Baltimore Big Muddy Binghamton Buffalo Charlottesville Chicago Cleveland Colorado Columbus DC Hawaii Houston Hudson Mohawk LA Madison Michigan Milwaukee Minneapolis/St. Paul New Mexico New Orleans NYC Philadelphia Pittsburgh Portland Richmond Rochester Rogue Valley San Diego San Francisco Bay Area Santa Cruz, CA Sarasota Seattle Urbana-Champaign Worcester West Azië Beirut Israel Palestine Process FBI/Legal Updates Mailing Lists Process & IMC Docs Projecten Print Radio Video Regio's United States Topics Biotech