Ludieke actie voor privacy van reizigers onderdrukt

Hier kun je discussieren over Ludieke actie voor privacy van reizigers onderdrukt.
Met het afschaffen van het papieren kaartje zal de NS in staat zijn van alle reizigers bij te houden waar zij naar toe reizen en hoe vaak zij gebruik maken van het openbaar vervoer. De anonieme chipkaart is namelijk alles behalve anoniem, niet alleen zijn per kaart alle reizen in een database opgeslagen, ook is de kaart aan betalingsgegevens te koppelen en daarmee tot personen te herleiden. Hiermee wordt volgens het Platform "de zoveelste stap gezet richting een controle-samenleving waarin iedere stap die wij zetten, met wie we praten, en wat we zeggen wordt opgeslagen in almaar groeiende databases. Door middel van deze actie willen wij het bewustzijn vergroten over deze gevaarlijke ontwikkeling.”

Platform 1984 was van plan om een doodskist, met daarop het woord ‘Privacy’’, door een intercity trein te dragen van station Amsterdam Amstel naar Utrecht Centraal en zo de privacy ten grave te dragen. “Maar toen wij aankwamen bij station Amsterdam Amstel werden wij opgewacht door 30 politieagenten en NS personeel ,” aldus Nina Peters. “De politie verbood ons de kist mee te nemen in de trein of hem te dragen in het station. Toen wij zonder kist door de trein wilden lopen werd ons verboden flyers uit te delen en met de reizigers in gesprek te gaan, ondanks de duidelijke interesse in onze actie bij een substantieel deel van de reizigers.”

Platform 1984 is een actiegroep die zich ernstig zorgen maakt over de ontwikkelingen rondom privacy. De afgelopen jaren heeft er een enorme erosie plaatsgevonden op het gebied van privacy. Steeds meer data wordt opgeslagen en het is niet duidelijk wat hier in de toekomst mee gaat gebeuren. "We moeten niet willen dat willekeurige organisaties alles over onze privé levens weten", aldus een woordvoerder van het Platform. "Wij zullen ons blijven inzetten op het gebied van privacy, niet alleen binnen het openbaar vervoer maar ook in het algemeen. Want wanneer onze privacy eenmaal is verspeeld, zal deze moeilijk terug te winnen zijn "


Re: Ludieke actie voor privacy van reizigers onderdrukt

hoewel er een mogelijkheid op facebook bestaat dat je continu laat weten waar je bent, is dat niet standaard ingebouwd. Als je dan ook niet zo'n achterlijke smartphone hebt/daarmee facebook gebruikt, is dat ook op die manier niet te achterhalen door facebook. Het probleem met de OV-chipkaart is natuurlijk dat daarmee al je reisgegevens worden opgeslagen, dat doet facebook dus niet (persé). Twee verschillende dingen dus, al is privacy in beide gevallen nogal problematisch, bij facebook kan je nog beslissen of en op welke manier je je privacy verneukt (door dingen wel of niet te posten). Daarbij blijft facebook handig voor het bekend maken van/mobiliseren voor acties, al blijft het ontzettend mooi dat bij acties uit anarcho-hoek er bijna altijd méér mensen komen opdagen dan op facebook staat, en bij alle andere acties veel en veel minder.

Re: Ludieke actie voor privacy van reizigers onderdrukt

Ha,

Vette actie! Als platform 1984 een domein wilt hebben dan biedt ik die ter donatie aan. Dan moet je alleen nog een hoster vinden. Dat geklaag zonder constructieve oplossingen schiet ook niet op. Hopelijk zullen meerdere acties volgen!

Re: Ludieke actie voor privacy van reizigers onderdrukt

Hey maikel dat is fijn! we waren het vergeten te melden maar we hebben al een website.
zie http://p1984.nl/

Re: Ludieke actie voor privacy van reizigers onderdrukt

Goede actie! dat ten eerste, het is ook typisch dat er 30 smerissen jullie hebben opgewacht, want actie voeren in amsterdam moet met alle middelen worden tegengehouden. Je kan altijd een beetje aan de reactie van de tegenstander meten of je een gevoelige snaar raakt en dat hebben jullie zeker gedaan. meer van dit soort acties. Vaak als je actie voert op stations, b.v. flyers uitdelen tegen of voor wat, word dat vaak direct verboden, stations zijn van de NS en dus geen openbare weg, gelul natuurlijk want je moet altijd door een station om de trein te halen. Gewoon door gaan met acties, neem van te voren contact op met een advocaat die een beetje wijs is met demonstratie recht en vrag hem of hij berijd is gebeld te worden gedurende de actie, en als er arestaten zijn of hij/zij die wi bijstaan.

SMASH big brother!
Voor wat inspiratie, hier nog een gouwe ouwe, CAMOVER, Berlijn 2 jaar geleden, dacht ik zo
http://www.youtube.com/watch?v=9GCsd2TJKjQ

ander privacy-bericht

Nieuwe ID-kaart aan te vragen
https://www.indymedia.nl/node/20917

bericht nrc over poortjes

Re: Ludieke actie voor privacy van reizigers onderdrukt

Helemaal eens met Platform 1984 !!!
Voorbeelden die we allemaal eigenlijk wel kennen zijn o.a.:
De vervoersbewijzen voor bv. de bus. Tot aan einde 2011 kon je en passant bij de boodschapjes in de supermarkt ook nog even een week- of maandkaart- of strippenkaartje kopen. Gemakkelijk, het werkte altijd en je behoefde er niet veel moeite voor te doen. Plus: het was anoniem !
Inmiddels merk ik ook van kinderen van kennissen van mij, dat de OVChipkaart, zelfs als alles goed werkt, Hell on Earth is. Want wat is het geval: Je moet eerst a raison € 7,50 (misschien is het inmiddels al meer ?) een kaart bestellen. Na een week komt ie in de bus. Dan moet je de PC opstarten, je voor de eerste keer inschrijven, daarna weer enkele dagen wachten voordat je geaccepteerd bent. Pffffft, zó, de 1e stap is genomen hoor.

Nu willen we gaan reizen met de kaart. Helaas hebben ze er het weekabonnement uitgedonderd, zodat je alleen nog een maandkaart- of voor nog langere periode kunt kopen. "Gezellig". als er voor de kinderen een vakantie tussen zit van een week, die betaal je nu ook mee. Met de weekmogelijkheid, kon je dat omzeilen !
Maar goed, we gaan verder: je moet de website opzoeken van de vervoerder, en als ie werkt (komt ook regelmatig voor dat ie net even uit de lucht is, of anderszins niet werkt !), dan kun je na het intoetsen van wat gegeven met je bankpas betalen. Zo, denk je dan. Klaar. Mispoes ! Niets klaar. Nu mag je een oplaadpaal opzoeken, die als je geluk hebt op 7 a 8 kilometer afstand staat. Maarrrrr, dàn ben je er nog niet. De oplaadpaal moet je kaart en gestort bedrag nog accepteren. Ik hoorde al vaker dan eens, dat de paal het niet accepteerde, en nog in 2012 was je je geld dan gewoon kwijt, ondanks alle actie die tegen de vervoerder- of het OVBureau ondernomen werd. Pure diefstal dus !!!

De oplaadpaal moet ook een papiertje uitbraken waarop je aan kunt tonen in noodgevallen, bij de chauffeur dat je wel betaald hebt, en u raadt het al, dat kaartje print de oplaadpaal lang altijd niet uit. Dan hoop je maar dat verder alles oke is...

Goed, en dan is het zover: de OVChipkaart is in orde, en u kunt reizen, een maand lang. Maar nu komt juist voor studenten, scholieren het volgende probleem. De bussen waarmee ze juist 's morgens moeten reizen, zitten meestal zo vol, dat je vervoerd wordt als vee- of nog erger. En daar betaal je dan een kapitaal voor en daar doe je dan al de moeite ook nog eens voor...

En jawel: dan hebben we het over andere zaken, zoals idd. privacy nog niet eens gehad !?
Zet dat eens af tegen de vervoersbewijzen zoals ze waren tot dus einde 2011, en u weet het: de OVChipkaart is geen verbetering !
Helemaal eens dus met Platform 1984 !!!

Flipper

Stelletje Ludieten. John

Stelletje Ludieten.

John Zerzan. Twilight of the Machines Ja getver een boek moet ik dat helemaal lezen ? Je kan er ook door zappen of wachten op de verfilming. Zerzan staat ook op video sites. Talking head geen spannende achtervolgingen en exzzploies of toch ? FF gezapped.... hoe die Zerzan tekeer gaat tegen cultuur jeeezzz. Hoe dan ook ik vind het ov om andere reden een probleem door de zeer opdringerige bedelaar door de straat rover die zijn nog niet uit het ov helaas ondanks alle tech. Misschien dat dat voor die " Ludieten " zelfs een positief iets is.
https://en.wikipedia.org/wiki/Luddite

Global IMC Network www.indymedia.org Afrika Ambazonia Canarias Estrecho / Madiaq Kenya South Africa Canada London, Ontario Maritimes Quebec Oost Azië Japan Manila QC Saint-Petersburg Europa Abruzzo Alacant Antwerpen Athens Austria Barcelona Belarus Belgium Bristol Brussels Bulgaria Calabrië Cyprus Emilia-Romagna Estrecho / Madiaq Euskal Herria Galiza Duitsland grenoble Hungary Ireland Istanbul Italy La Plana Liege liguria Lille Linksunten Lombardia London Madrid Malta Marseille Nantes Napoli Netherlands Northern England Norway Nottingham Oost-Vlaanderen Paris/Île-de-France Piemonte Poland Portugal Roma Roemenië Russia Scotland Sverige Switzerland Torun Toscana Ukraine UK-GB Latijns Amerika Argentina Bolivia Chiapas Chile Sur Braszilië Sucre Colombia Ecuador Mexico Peru Puerto Rico Qollasuyu Rosario santiago Uruguay Valparaiso Venezuela Oceanië Aotearoa Manila Melbourne Perth QC Sydney Zuid-Azië India Verenigde Staten Arizona Atlanta Austin Baltimore Big Muddy Binghamton Buffalo Charlottesville Chicago Cleveland Colorado Columbus DC Hawaii Houston Hudson Mohawk LA Madison Michigan Milwaukee Minneapolis/St. Paul New Mexico New Orleans NYC Philadelphia Pittsburgh Portland Richmond Rochester Rogue Valley San Diego San Francisco Bay Area Santa Cruz, CA Sarasota Seattle Urbana-Champaign Worcester West Azië Beirut Israel Palestine Process FBI/Legal Updates Mailing Lists Process & IMC Docs Projecten Print Radio Video Regio's United States Topics Biotech