Wanneer: 29/12/2024 - 17:18
In een recente toespraak waarschuwde NAVO-chef Mark Rutte dat “we niet klaar zijn voor wat ons binnen vier tot vijf jaar op ons pad komt”, en dat Europa “verschuiven moet naar een oorlogsmentaliteit en turbocharge defensieproductie en defensie-uitgaven.” Terwijl de NAVO zich voorbereidt op de komende oorlog, maken wapenbedrijven wereldwijd miljoenen aan oorlog die hier al is, en miljoenen migranten vluchten voor oorlogen in het heden en verleden.
Wij als anarchisten moeten ons afvragen hoe we vandaag en morgen zullen handelen. Zullen we online klagen over de laatste verontwaardiging of ons aansluiten bij degenen die in cirkels marcheren en de politici smeken om kruimels; om iets te doen, iets anders dan het financieren van deze kooplieden van de dood? Of nemen we het heft in eigen handen? Het organiseren van wederzijdse hulp voor mensen die ontheemd zijn door conflicten, klimaat en economie. Blokkeren en saboteren van de wapenbedrijven die oorlog, kolonialisme en genocide maken in de eerste plaats mogelijk maken. Op de eerste dag van de kerst kozen sommige anarchisten ervoor om dit laatste te doen. Het inbreken in het drijvende dok van de Oranjewerf in Amsterdam, eigendom van Damen, en twee kranen saboteren door de computerconsoles en joysticks te breken. Damen is een Nederlands scheepsbouw- en reparatiebedrijf dat meer dan 30 werven bezit en actief is in 120 landen over de hele wereld. Het bedrijf produceert zowel werkschepen als militaire schepen en patrouilleboten die door de grenspatrouille van veel landen worden gebruikt.
Damen heeft militaire schepen ontworpen en geëxporteerd naar veel verschillende marines over de hele wereld, waaronder naar de Verenigde Arabische Emiraten. De VAE maakt deel uit van de Saoedi-Arabische coalitie van landen die oorlog voerden tegen de Houthi's in Jemen, een oorlog waarbij meer dan 150.000 mensen werden gedood. Nog eens 227.000 mensen stierven als gevolg van hongersnood en onvoldoende gezondheidszorg, wat deels leidde tot een zeeblokkade van de Saoedische coalitie. Schepen gebouwd of ontworpen door Damen waren vrijwel zeker betrokken bij deze humanitaire ramp.
Damen profiteert van de toenemende militarisering van landen over de hele wereld. Bijvoorbeeld via de Song Cam Shipyard, een joint venture met een Vietnamese partner, niet ver van de Chinese grens en in de directe omgeving van het hoofdkwartier van de Vietnamese marine in Hai Pong. Damen heeft al vier Sigma grote oppervlakteschepen verkocht aan de Vietnamese marine. De schepen zullen worden uitgerust met raketten van het Europese raketbedrijf MBDA, drie Italiaanse Oto Melara-kanonnen en worden uitgerust met Thales Nederland-sensoren, brandbestrijding en gevechtsbeheersysteem. Deze werf is een van de grootste in de Damen Group en bevindt zich in de buurt van de Zuid-Chinese zee, een regio die voortdurend in het nieuws is, omdat de VS, China, en hun volmachten hun spieren en politici hun spieren buigen en politici angst zaaien voor een derde wereldoorlog. Met elke stap in de richting van oorlog harkt Damen in enorme winsten.
Buiten het toepassingsgebied van de marine biedt het bedrijf Damen een reeks schepen voor het netwerk van bedrijven die de olie-industrie bedienen met personeelsvervoer en offshore-activiteiten zoals bouwplatforms en pijpleidingen in Nigeria. Shell en andere oliemaatschappijen hebben de Deltadel van Nigerr en huurlingen, milities en de staat hebben talloze demonstranten en opstandelingen vermoord die hun grondgebied willen bevrijden van de neokoloniale greep van grote olie. Natuurlijk voorziet Damen ook de Nigeriaanse marine van kleine schepen zoals de LST-100, geschikt voor het transport van 235 troepen, met boeg- en achtersteven opritten die 70 ton kunnen vervoeren (net onder het gewicht van een hoofdgevechtstank), en in staat zijn om kleinere schepen en (gewapende) voertuigen, boordhelikopters en oppervlakken en drones te vervoeren. Deze boten worden gebruikt voor de bestrijding van piraterij die de olie-industrie beschermen.
Wanneer mensen proberen te vluchten voor deze verwoesting, door Europese staten en bedrijven door kolonialisme en oorlog, om hun toevlucht te zoeken in Europa, worden ze vaak onderschept door de kustwacht of grenspatrouille in schepen die door Damen zijn gebouwd. De Damen-groep voorziet Marokko, Tunesië en het Verenigd Koninkrijk van schepen die worden gebruikt om de buiten- en binnengrenzen van het fort Europa te patrouilleren. Ze leveren ook de Libische kustwacht, waarvan bekend is dat het geweld met geweld onderschept en soms op migranten en zoek- en reddingsschepen schiet. Damen profiteert op alle fronten; van de industrie en de winning van hulpbronnen die vaak leiden tot oorlog, van oorlog zelf, en van de nasleep wanneer mensen proberen te migreren door industriële en militaire schepen over de hele wereld te verkopen aan de hoogste bieder.
Op 24 en 25 juni vindt de laatste NAVO-top plaats in Den Haag, waar politici, militairen en vertegenwoordigers van de wapenindustrie samenkomen om te bespreken hoe de rest van de wereld het meest effectief oorlog kan voeren tegen de rest van de wereld. Deze top zal gepaard gaan met de grootste politieoperatie in de Nederlandse geschiedenis waarbij de helft van de politie van de naties betrokken is. De politie heeft het grote publiek beleefd gevraagd om in deze tijd geen andere evenementen te organiseren, omdat hun capaciteit tot het uiterste zal worden opgerekt. Wat is je plan?
Two cranes sabotaged at Damen Oranjewerf, Amsterdam
In a recent speech NATO chief Mark Rutte warned that “we are not ready for what is coming our way in four to five years,” and that Europe needs to “shift to a wartime mindset and turbocharge defense production and defense spending.” While NATO prepares for the war to come, arms companies worldwide make millions on war that is already here, and millions of migrants flee from wars present and past.
We as anarchists must ask ourselves how we will act, today and tomorrow. Will we complain online about the latest outrage or join those marching in circles begging the politicians for crumbs; to do something, anything, other than funding these merchants of death? Or will we take matters into our own hands? Organizing mutual aid for those displaced by conflict, climate and the economy. Blockading and sabotaging the arms companies that make war, colonialism, and genocide possible in the first place. On the first day of christmas some anarchists chose to do the latter. Breaking into the floating dock of the Oranjewerf in Amsterdam, owned by Damen, and sabotaging two cranes by smashing the computer consoles and joysticks. Damen is a Dutch ship building and repair company that owns more than 30 wharves and operates in 120 countries around the world. The company produces work vessels as well as military ships and patrol boats used by the border patrol of many countries.
Damen has designed and exported military ships to many different navies around the world, including to the United Arab Emirates. The UAE is a part of the Saudi Arabian led coalition of countries that waged war against the Houthis in Yemen, a war in which over 150,000 people were killed. Another 227,000 people died due to famine and inadequate health care resulting in part from a Saudi coalition naval blockade. Ships built or designed by Damen were almost certainly involved in this humanitarian disaster.
Damen profits from the increasing militarization of countries around the globe. For example through the Song Cam Shipyard, a joint venture with a Vietnamese partner, not far from the Chinese border and in the direct vicinity of the headquarters of the Vietnamese Navy in Hai Pòng. Damen has already sold four Sigma major surface vessels to the Vietnamese navy. The ships will be fitted with missiles made by European missile company MBDA, three Italian Oto Melara guns and will be equipped with Thales Netherlands sensors, fire control and combat management system. This wharf is one of the largest in the Damen Group and is located near the South China sea, a region that is constantly present in the news as the U.S., China, and their proxies flex their muscles and politicians sow fear of a third world war. With each step towards war Damen rakes in immense profits.
Outside the scope of the navy, the Damen company provides a range of vessels for the network of companies that serve the oil industry with personnel transport and offshore activities like building platforms and pipe laying in Nigeria. Shell and other oil companies have devastated the Niger Delta and mercenaries, militias and the state have murdered countless protesters and insurgents seeking to free their territory from the neocolonial grip of big oil. Of course Damen also supplies the Nigerian navy with small ships like the LST-100, suited to transport 235 troops, with bow and stern ramps capable of carrying 70 tons (just below the weight of a main battle tank), and able to transport smaller vessels and (armoured) vehicles, board helicopters and surface and aerial drones. These boats are used in anti-piracy operations that serve to protect the oil industry.
When people attempt to flee this devastation, wrought by European states and companies through colonialism and war, in order to seek refuge in Europe they are often intercepted by the coast guard or border patrol in ships built by Damen. The Damen group supplies Morocco, Tunisia, and the United Kingdom with vessels used to patrol the external and internal borders of fortress Europe. They also supply the Libyan coast guard which has been known to forcefully intercept and sometimes shoot at migrants and search and rescue vessels. Damen profits on all fronts; from the industry and resource extraction that often leads to war, from war itself, and from the aftermath when people try to migrate by selling industrial and military vessels around the world to the highest bidder.
On June 24th and 25th the latest NATO summit will be held in Den Haag, where politicians, military personnel, and representatives from the arms industry will come together to discuss how to most effectively wage war on the rest of the world. This summit will be accompanied by the largest police operation in Dutch history involving half of the nations police force. The cops have politely asked the general public to please not organize any other events during this time as their capacity will be stretched to the limit. So what’s your plan?