Onderwijs en management

Opinie, gepost door: bezorgde docent op 27/04/2014 04:10:34

Werkend binnen een ROC in het land, vraag ik mij steeds meer af: "van wie is dit onderwijs!". Niet van mij en ook niet van de leerlingen met hun ouders verzorgers van. Het bedrijfsleven dan. Die hebben het competentiegerichte leren niet op de agenda gezet. Dat heeft Den Haag gedaan.

Werkend binnen een ROC in het land, vraag ik mij steeds meer af: "van wie is dit onderwijs!". Niet van mij en ook niet van de leerlingen met hun ouders verzorgers van. Het bedrijfsleven dan. Die hebben het competentiegerichte leren niet op de agenda gezet. Dat heeft Den Haag gedaan. Ingefluisterd door Brussel en de multinationals. Dijselbloem heeft hier geen rapport over geschreven maar wel over al die andere vernieuwingen.

Kennis doet er niet meer toe. Werkend in het open leer centrum, je suf vervelend achter dat saaie flikkerende schermpje, vraag je je als leerling af, wat heb ik nu uiteindelijk geleerd op deze huiswerkvrije school. De school die hun methodes op de belevingswereld van de jongere richt. Als je maar voor 1 oktober binnen blijft. Dan krijgen de managers een zak met geld en natuurlijk als het felbegeerde papiertje wordt gehaald. Dan komt er ook weer geld binnen. Zo werkt de lupsum financiering.

Ik citeer: " De lumpsumfinanciering houdt in dat de besturen van scholen een vergoeding krijgen op grond van het aantal ingeschreven leerling op 1 oktober in euro's in plaats van formatierekeneenheden. Omdat scholen verschillen in de leeftijdsopbouw van het personeel wordt hiervoor gecorrigeerd. Dit bedrag wordt ineens (vergelijk andere betekenis lump sum) uitgekeerd aan het bovenschoolsbestuur zodat deze kan bepalen waaraan zij dit budget gaan besteden. De specifieke toebedeling die voorheen bestond (namelijk gericht op personeel versus materieel en toegewezen aan een afzonderlijke school) werd daarmee losgelaten. Deze vrijheid ging gepaard met zwaardere eisen wat betreft 'governance' of 'goed bestuur'[5], met name wat betreft openheid en informatievoorziening." http://nl.wikipedia.org/wiki/Lumpsum

Het zal wel. Wat staat hier nu eigenlijk. Hier staat dat het bestuur, die mensen die heel veel geld krijgen maar het eigenlijk niet verdienen, een zak met geld krijgt en er zelf iets mee mag gaan doen. Nou dat hebben we de afgelopen jaren mee mogen maken. Tjonge jonge wat hebben we een zin gekregen in school en wat was het leuk. Wauw, en je wordt er ook nog slim van. Tja die lastige leraren dan, die autoritaire monsters die mij vertellen wat ik moet doen. Dat bepaal ik zelf wel. Daar denkt het bestuur ook zo over en het is lekker efficiënt. Liever een assistent dan een docent! 1 oktober is een heilige datum. Dan moeten de kopjes geteld zijn. Daarna maakt het allemaal niet zoveel meer uit. Of je wel of niet naar school komt. Er volgt een gesprekje bij te veel verzuim. Onvoldoendes worden systematisch weggewerkt door her en inhaaltoetsen. Haalt een leerling het dan nog niet dan krijgt ie nog een kans. Als het diploma maar gehaald wordt.

Van wie is het onderwijs? Momenteel van de bestuurders en hun kornuiten. Wat kun je ertegen inbrengen op politieke vlak? Bijna niets. Er blijven lichtpuntjes en dat betekent hoop. Hoopvol vond ik dit bericht van Jasper van Dijk van de SP. www.beteronderwijsnederland.nl/forum/voorstel-jasper-van-dijk
Jasper van Dijk heeft het voorstel gedaan om de raden van toezicht af te schaffen en over te laten nemen door de medezeggenschapsraden. In deze raden zitten leraren, ouders en leerlingen.

Kijk dan hebben we het ergens over. Ondertussen denk ik na. Ik denk na over hoe we het onderwijs weer terug kunnen pakken. Het bestuur blaft en bijt om zich heen. Ik en vele anderen weten dat deze hond weer terug moet in zijn hok. Dominant beest. Het is alsof je het instinctief aanvoelt. Gebeurt er niets dan gaat de hond alleen maar harder blaffen. Dus zeg ik, sta op leraar en leerling. Laat je tanden zien! Pak het onderwijs terug!


Global IMC Network www.indymedia.org Afrika Ambazonia Canarias Estrecho / Madiaq Kenya South Africa Canada London, Ontario Maritimes Quebec Oost Azië Japan Manila QC Saint-Petersburg Europa Abruzzo Alacant Antwerpen Athens Austria Barcelona Belarus Belgium Bristol Brussels Bulgaria Calabrië Cyprus Emilia-Romagna Estrecho / Madiaq Euskal Herria Galiza Duitsland grenoble Hungary Ireland Istanbul Italy La Plana Liege liguria Lille Linksunten Lombardia London Madrid Malta Marseille Nantes Napoli Netherlands Northern England Norway Nottingham Oost-Vlaanderen Paris/Île-de-France Piemonte Poland Portugal Roma Roemenië Russia Scotland Sverige Switzerland Torun Toscana Ukraine UK-GB Latijns Amerika Argentina Bolivia Chiapas Chile Sur Braszilië Sucre Colombia Ecuador Mexico Peru Puerto Rico Qollasuyu Rosario santiago Uruguay Valparaiso Venezuela Oceanië Aotearoa Manila Melbourne Perth QC Sydney Zuid-Azië India Verenigde Staten Arizona Atlanta Austin Baltimore Big Muddy Binghamton Buffalo Charlottesville Chicago Cleveland Colorado Columbus DC Hawaii Houston Hudson Mohawk LA Madison Michigan Milwaukee Minneapolis/St. Paul New Mexico New Orleans NYC Philadelphia Pittsburgh Portland Richmond Rochester Rogue Valley San Diego San Francisco Bay Area Santa Cruz, CA Sarasota Seattle Urbana-Champaign Worcester West Azië Beirut Israel Palestine Process FBI/Legal Updates Mailing Lists Process & IMC Docs Projecten Print Radio Video Regio's United States Topics Biotech